Zoek de passie op in jouw organisatie | Verandermanagement

Zoek de passie op in jouw organisatie

Geschreven door

Iedereen wil zelf aan de knoppen zitten, zeker professionals. De passie spat er soms af, maar is dat genoeg?

Datacratisch werken

Werk en geluk

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken?

Autonomie is de key

Iedereen zal het herkennen, soms heb je van die dagen dat je écht geen zin hebt in je werk. Af en toe een dag ongemotiveerd zijn, dat is zo erg nog niet. We hebben allemaal wel eens een slechte dag, maar er gaat toch echt iets fundamenteel fout als je jezelf het grootste gedeelte van de werktijd niet meer kunt oppeppen om je werk te doen. Vaak komt dat omdat je volledig volgens een plan werkt dat door iemand anders, je leidinggevende bijvoorbeeld, is bedacht en geïmplementeerd. Kortom: je kunt in je werk je ei kwijt niet meer kwijt.

Daarom is autonomie zo belangrijk. Mensen willen zelf aan de knoppen zitten. Autonomie volgens de principes van datacratisch werken is de uitkomst van het doorlopen van PDCA-verbetercirkels. Zo ontwikkelt de professional meer en meer autonomie. Hij of zij hoeft niet langer te dansen naar de pijpen van managers, maar kan op basis van data zélf bepalen wat werkt en wat in zijn of haar functioneren bijsturing nodig heeft. Passie en autonomie zijn twee fenomenen die Daan van Beek onder meer uitgebreid beschrijft in zijn boek ‘Datacratisch werken’. “Conscious control” en “Data” zijn de andere twee elementen die het datacratisch werken faciliteren. In deze blog zoom ik echter in op Passie.

Verandering start bij een passie

Mensen motiveren en organisaties veranderen start altijd bij een passie, zo is ook mijn ervaring. Als je ergens gepassioneerd over bent, dan wil je er iets mee doen, je wilt er het verschil mee maken. Passie ontstaat door een positieve gedachte, en een plan vloeit daaruit voort. We zijn als mens ook niet geboren om plannen te verwezenlijken, dat is nooit ons doel. We willen dromen najagen, werkgeluk ervaren en – heel curieus en modieus – een bucketlist afvinken. Allemaal doen we dat anders, want allemaal hebben we een andere passie. Heel simpel: de één is gek op reizen, de ander blijft liever thuis op zijn balkon zitten. Wat als we iemand die niet van reizen houdt, dwingen om te gaan reizen omdat dit hoort bij een plan? Hij of zij zal niet het maximale uit deze reis gaan halen, maar nog veel belangrijker: deze persoon wordt er totaal niet gelukkig van.

De plannen van de directie

In veel organisaties worden er fantastische plannen ontwikkeld door de directie of het management. Goed doordachte plannen waar vaak veel tijd en energie in is gestoken. Vervolgens wordt het complete plan gepresenteerd aan de gehele organisatie, zodat iedereen aan de slag kan. De kloof tussen directie en medewerkers kan niet groter zijn, want doordat de medewerkers niet betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van het plan, voelen zij geen commitment. Ze zijn niet gepassioneerd over het plan en moeten ook nog eens doen wat ze wordt opgedragen. Is het dan vreemd dat het plan niet uit de verf komt? Helemaal niet dus.

Naast de nieuw uitgewerkte plannen, zie je binnen organisaties ook vaak plannen die een mantra zijn geworden. Dit heet ook wel een losgezongen plan: een plan dat jaar na jaar herhaald wordt, maar allang zijn glans en waarde heeft verloren. ‘’Wij zijn de beste in klantenservice’’, maar niemand doet er iets aan. Is jouw plan een mantra geworden? Schrap het dan en start met een nieuw plan, maar dan vanuit ieders passie!

Maak een plan vanuit passie

Voordat er plannen worden gemaakt, op bijvoorbeeld operationeel vlak, is het verstandig om samen met het hele team naar ieders passie te kijken. Laat iedereen doen waar hij of zij gelukkig van wordt, wat bij iemand past, waar de persoon in gespecialiseerd is en waarop hij of zij deskundigheid heeft verworven. Normaliter zie je vaak dat er een plan wordt gemaakt en dat de mensen er vervolgens bij worden gezocht. Deze “uitverkorenen” mogen het plan tot een succes maken. Denk andersom: maak vanuit ieders passie een succesvol ondernemingsplan! Op die manier neem je het hele team mee door het complete proces, zodat de teamleden betrokkenheid voelen. Tevens zal je verrassende en vernieuwende input voor het plan krijgen vanuit het team, omdat zij vanuit hun eigen passie mogen en kunnen meedenken!

Datacratisch werken

Passie voor je werk, gepassioneerd werken en plezier hebben op de werkvloer is een groot onderdeel van het datacratisch werken. Wist je namelijk dat zo’n 70 tot 80 procent van de mensen maar gewoon wat doet op het werk? Vaak zonder een goed plan of een hoger doel. Door datacratisch te werken, leer je als organisatie om te sturen op data, waarbij mensen de regie over hun werk mogen nemen. Daan van Beek, oprichter van de Passionned Group, schreef het boek ‘Datacratisch werken’. In dit boek worden de voordelen van datacratisch werken en het belang van passie benadrukt. Of zoals Oprah Winfrey ooit zei: ‘Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites you.’

Op zoek naar nieuwe energie?

Wil je de passie opzoeken in jouw organisatie om de organisatiedoelen te realiseren? Kijk op de website: www.passionned.nl of neem contact op: 031-338887010 voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer op dit artikel van Annemieke Post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met zoek de passie op in jouw organisatie (verandermanagement) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
11023
Aantal trainingen & workshops
11024
Aantal deelnemers opgeleid
11025
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
11026
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14