Verschillende invalshoeken en definities van procesmanagement

Managers en consultants kijken op verschillende manieren naar bedrijfsprocessen en procesmanagement. In dit korte artikel lees je meer over de verschillende invalshoeken en de definities van procesmanagement. Zodat je een gevoel kan krijgen bij de breedte van het vakgebied en een betere keuze kan maken. Ook geven we tips voor de voor jou best passende opleiding.

Definitie 1: Procesmanagement om te verbeteren

Deze insteek gaat ervan uit dat je in elk proces wel iets kan verbeteren. Dat is in de praktijk natuurlijk vaak ook het geval. In de processen sluipen in de loop van de tijd stappen die niet optimaal zijn vanuit het totale klantproces bezien. Ze zadelen je op met rework. Deze invalshoek sluit goed aan op de Lean en Six Sigma methodiek. Je gaat daarbij op zoek naar verspillingen in je processen. En daarnaast ga je (extra) toegevoegde waarde creëren voor je klant. De nadruk ligt op het verbeteren en lean maken van je proces.

Kaizen, vrij vertaald ‘continue stapsgewijze verbetering’, is gebaseerd op de overtuiging dat het succes van een onderneming afhangt van een voortdurende verbetering van kwaliteit en productie in de meest uitgebreide zin. Bron: Masaaki Imai

Definitie 2: Procesmanagement als modelleertool

De processen met alle processtappen zet je bij deze definitie van procesmanagement op ‘papier’. Hierdoor krijg je inzicht in hoe de (huidige) procesflow verloopt en waar je mogelijk verbeteringen kan aanbrengen. In het begin is iedereen erg enthousiast omdat er meer inzicht (op papier) ontstaat: “oh, loopt het zo!” Een soort modelleerkoorts breekt uit en de organisatie gaat alle processen ter hand nemen en modelleren.

Procesmanagement kan gebruik maken van een aantal modellen. Zo krijg je inzicht in complexe vraagstukken. Bron: bedrijfssturing.nl

Hierna vragen ze de proceseigenaren om een handtekening onder dergelijke procesmodellen te plaatsen. Ze gaan er min of meer van uit dat daarmee het (nieuwe) proces vaststaat. Niets is minder waar. Vaak zien we de procesmodellen een kwijnend bestaan leiden in een la. De reden? Het papieren procesmodel bevat geen ‘live’ informatie in de vorm van scores op procesindicatoren.

Definitie 3: Procesmanagement om te beheersen

Bij het management van processen gaat het erom dat je het proces volledig kan beheersen. Het proces levert dan precies dat resultaat en die kwaliteit die je mag verwachten. Het gaat dan om ‘internal control’ en kwaliteitsmanagement.

Procesmanagement is het sturen en beheersen van al je processen binnen jouw organisatie. Bron: Peggy Excelmans

Definitie 4: Procesmanagement als veranderinstrument

Deze insteek sluit volgens ons het beste aan bij de kern van de PDCA cyclus:

  • Processen plan je van tevoren inclusief wijzigingen in de processen of normen (P)
  • Je voert de processen uit (D)
  • De resultaten daarvan bespreek je en vergelijk je met het plan (C)
  • Uiteindelijk ga je je plan bijstellen (A)

Vervolgens start je de cyclus opnieuw zodat je een continu proces krijgt. De PDCA cyclus biedt het management een prima leidraad om veranderingen gecontroleerd door te voeren. Dat ‘vereist’ wel een IMWR cyclus rondom de PDCA cyclus omdat draagvlak bij verandering essentieel is.

Procesmanagement is het begeleiden en sturen van een traject naar een gesteld doel. Daarbij vormt de oplossing een gedragen resultaat. Deze komt tot stand doordat betrokken partijen nauw samenwerken aan het doel. Bron: Atos

De definities sluiten elkaar niet uit

Bovenstaande vier definities van procesmanagement sluiten elkaar niet uit, ze overlappen grotendeels. Het is dus niet een kwestie van of/of maar van en/en. Processen ga je verbeteren, veranderen en beheersen, en daarvoor heb je een (real-time) procesmodel nodig.

Definities vertalen naar oplossingen

Onze procesmanagement specialisten hebben jarenlange ervaring in het adviseren over, lesgeven in en het implementeren van verbeteroplossingen. Wil je meer informatie of een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met ons op en wij bespreken graag de uitdagingen waar jij voor staat.

neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met het definiëren en implementeren van procesmanagement of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Louis Brackel, Procesmanagement specialist

drs. LOUIS BRACKEL RC

Procesmanagement specialist & Lean Black Belt

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
71
Trainingen & workshops
72
Deelnemers opgeleid
73
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
74
Kantoren
3
Jaar ervaring
14