Verschillende invalshoeken en definities van procesmanagement
Managers en consultants kijken op verschillende manieren naar bedrijfsprocessen en procesmanagement. In dit korte artikel lees je meer over de verschillende invalshoeken en de definities van procesmanagement. Zodat je een gevoel kan krijgen bij de breedte van het vakgebied en een betere keuze kan maken. Ook geven we tips voor de voor jou best passende opleiding.
Definitie 1: Procesmanagement om te verbeteren
Deze insteek gaat ervan uit dat je in elk proces wel iets kan verbeteren. Dat is in de praktijk natuurlijk vaak ook het geval. In de processen sluipen in de loop van de tijd stappen die niet optimaal zijn vanuit het totale klantproces bezien. Ze zadelen je op met rework. Deze invalshoek sluit goed aan op de Lean en Six Sigma methodiek. Je gaat daarbij op zoek naar verspillingen in je processen. En daarnaast ga je (extra) toegevoegde waarde creëren voor je klant. De nadruk ligt op het verbeteren en lean maken van je proces.
Kaizen, vrij vertaald ‘continue stapsgewijze verbetering’, is gebaseerd op de overtuiging dat het succes van een onderneming afhangt van een voortdurende verbetering van kwaliteit en productie in de meest uitgebreide zin. Bron: Masaaki Imai
Definitie 2: Procesmanagement als modelleertool
De processen met alle processtappen zet je bij deze definitie van procesmanagement op ‘papier’. Hierdoor krijg je inzicht in hoe de (huidige) procesflow verloopt en waar je mogelijk verbeteringen kan aanbrengen. In het begin is iedereen erg enthousiast omdat er meer inzicht (op papier) ontstaat: “oh, loopt het zo!” Een soort modelleerkoorts breekt uit en de organisatie gaat alle processen ter hand nemen en modelleren.
Procesmanagement kan gebruik maken van een aantal modellen. Zo krijg je inzicht in complexe vraagstukken. Bron: bedrijfssturing.nl
Hierna vragen ze de proceseigenaren om een handtekening onder dergelijke procesmodellen te plaatsen. Ze gaan er min of meer van uit dat daarmee het (nieuwe) proces vaststaat. Niets is minder waar. Vaak zien we de procesmodellen een kwijnend bestaan leiden in een la. De reden? Het papieren procesmodel bevat geen ‘live’ informatie in de vorm van scores op procesindicatoren.
Definitie 3: Procesmanagement om te beheersen
Bij het management van processen gaat het erom dat je het proces volledig kan beheersen. Het proces levert dan precies dat resultaat en die kwaliteit die je mag verwachten. Het gaat dan om ‘internal control’ en kwaliteitsmanagement.
Procesmanagement is het sturen en beheersen van al je processen binnen jouw organisatie. Bron: Peggy Excelmans
Definitie 4: Procesmanagement als veranderinstrument
Deze insteek sluit volgens ons het beste aan bij de kern van de PDCA cyclus:
- Processen plan je van tevoren inclusief wijzigingen in de processen of normen (P)
- Je voert de processen uit (D)
- De resultaten daarvan bespreek je en vergelijk je met het plan (C)
- Uiteindelijk ga je je plan bijstellen (A)
Vervolgens start je de cyclus opnieuw zodat je een continu proces krijgt. De PDCA cyclus biedt het management een prima leidraad om veranderingen gecontroleerd door te voeren. Dat ‘vereist’ wel een IMWR cyclus rondom de PDCA cyclus omdat draagvlak bij verandering essentieel is.
Procesmanagement is het begeleiden en sturen van een traject naar een gesteld doel. Daarbij vormt de oplossing een gedragen resultaat. Deze komt tot stand doordat betrokken partijen nauw samenwerken aan het doel. Bron: Atos
De definities sluiten elkaar niet uit
Bovenstaande vier definities van procesmanagement sluiten elkaar niet uit, ze overlappen grotendeels. Het is dus niet een kwestie van of/of maar van en/en. Processen ga je verbeteren, veranderen en beheersen, en daarvoor heb je een (real-time) procesmodel nodig.
Definities vertalen naar oplossingen
Training PDCA & kwaliteitsmanagement

Deze praktijkgerichte training PDCA & kwaliteitsmanagement voorziet je van direct toe te passen continu verbeter-kennis. Zo kun je een leidende en adviserende rol pakken in verbetertrajecten in jouw bedrijf. Je leert en oefent met alle benodigde vaardigheden, technieken en kwaliteitsbouwstenen. Meld je hier direct aan voor de eerstvolgende sessie van 19 t/m 21 mei 2021
Masterclass procesmanagement met dr. Ko Achterberg

Deze training Procesmanagement bied je een totaalpakket om jouw organisatie en processen opnieuw in te richten. Je combineert de theorie met praktische opdrachten. De opleiding begint met de basisbeginselen van strategievorming en procesinrichting. Daarna komen de verschillende visies op processen en bijbehorende effecten hiervan op de bedrijfsvoering en organisatiestructuur aan bod. Tot slot maak je kennis met het meetbaar maken van procesprestaties en process mining. Meld je hier direct aan voor de eerstvolgende sessie van 8 t/m 10 juni 2021
Opleiding 'Master of Talent Science'

Tijdens de 'Master of Talent Science' maak je in 10 intensieve dagen kennis met continu verbeteren, PDCA, klantgericht werken, talentontwikkeling, Lean Analytics en slimme organisaties. Haal het beste in jouw mensen, teams, klanten en organisatie naar boven. Meld je hier direct aan voor de eerstvolgende sessie van 29 september t/m 9 december 2021
Lean Training Green Belt voor integrale procesverbetering

Onze 3-daagse Lean Training Green Belt inclusief Lean Game is een praktijkgerichte opleiding om je processen integraal te verbeteren. Doel: toegevoegde waarde voor jouw klant vergroten en alle verspilling elimineren. Inclusief certificering tot Green Belt.
Onze procesmanagement specialisten hebben jarenlange ervaring in het adviseren over, lesgeven in en het implementeren van verbeteroplossingen. Wil je meer informatie of een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met ons op en wij bespreken graag de uitdagingen waar jij voor staat.