PDCA-en binnen de geestelijke gezondheidszorg

Een bekend zorgbedrijf in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) heeft een duidelijke missie. Ze willen de beste zorginstelling zijn voor kinderen en jeugdigen met een complexe ontwikkelingsstoornis. Die willen ze snel en goed helpen om zich naar volle vermogen te ontwikkelen.

Vanuit de missie stelt het zorgbedrijf doelen en KPI’s op. Die moeten de effectiviteit en efficiency van de zorg meten. Maar de zorgverleners vinden het echt lastig om continu verbeteren en PDCA in de praktijk te brengen. In onze interactieve opleiding PDCA krijgen zowel management als zorgverleners alles aangereikt om dat wel te doen.

Lees ook over ons onderzoek: Gezondheidszorg slechts 10% PDCA proof

De missie van de zorgorganisatie

De missie denkt het zorgbedrijf te kunnen realiseren door onder andere te zorgen voor een zo hoog mogelijke effectiviteit van de behandelingen. Dit wil zij realiseren door te letten op de contextuele randvoorwaarden. Een behandeling kan anders niet aanslaan. Hiertoe organiseert ze de zorg rondom het kind. De instelling wil het kind en de ouder(s) laten bijstaan door deskundige, multidisciplinaire teams van specialisten. Zij moeten zorgen voor de benodigde warmte, veiligheid en een helende omgeving.

Zorgkennis met elkaar delen

Een van de kritieke zaken daarbij is dat de zorgverleners zorgkennis met elkaar delen. Naast opleiding en scholing is een ontwikkelingsgerichte cultuur van belang. Ook heeft het zorgbedrijf een kennissysteem met onderzoeksresultaten uit binnen- en buitenland. Zorgverleners kunnen dat systeem eenvoudig raadplegen.

Bekostiging van de zorg

Alles wordt bekostigd door maximaal rendement te behalen op de productie. Daarbij is het cruciaal dat deze in lijn is met de zorg die is ingekocht per DBC groep en staffel. En er moet een optimaal planningsproces zijn met een lage noshow en goed gevulde agenda’s voor de behandelaren. De hiervoor genoemde kritieke processen vormen de essentie van de strategie van de zorgorganisatie.

Kritieke prestatie indicatoren

We organiseren een aantal sessies met het management en de Raad van Bestuur van de zorgorganisatie. We laten de groep nadenken over hoe ze prestaties van de kritische zorgprocessen meetbaar kunnen maken. De gevonden kritieke prestatie indicatoren (zorg KPI’s) moeten zorgen voor meer grip op de bedrijfsvoering, beter procesmanagement en de juiste zorg voor de cliënt in lijn met de missie.

We geven de KPI’s vorm in kant-en-klare datasets en dashboards en geven het management en de teams toegang. Maar na verloop van tijd blijkt dat niemand echt weet hoe ze met de KPI’s en dashboards kunnen continu verbeteren in lijn met PDCA.

Klaargestoomd om de stuurinformatie te gebruiken

In een op maat gemaakte opleiding PDCA & Kwaliteitsmanagement stomen we de deelnemers van het zorgbedrijf klaar om de datasets en de stuurinformatie consequent te gebruiken. Niet alleen bij het maken van zorgplannen, het beleid en het ontwikkelen van zorgpaden (plan) maar juist ook in de dagelijkse uitvoering van de zorg (do).

Ook de vervolgstappen vergeten we natuurlijk niet: het beoordelen van de scores op de KPI’s (check) en bijstellen van de plannen of de uitvoering (act). De PDCA cyclus in een notendop. De deelnemers pakten de verkregen inzichten uit de opleiding snel op. Ze konden hetgeen geleerd was vrijwel direct toepassen in de praktijk.

Scores op KPI’s periodiek bespreken

Zorgverleners gebruiken de stuurinformatie en de KPI’s nu om de zorgplannen te monitoren en waar relevant bij te stellen. Ze analyseren en bespreken periodiek de scores op de KPI’s tijdens het directieoverleg en de teamoverleggen. Daarnaast gebruiken ze de informatie om gericht zorgprocessen te verbeteren. En ze gingen elkaar vaker aanspreken op zowel positieve als negatieve prestaties. Tot slot evalueren ze nu de normen en doelstellingen regelmatig en stellen die bij waar nodig.

Wat zeggen onze klanten?

Maarten Erenstein: "precies wat we nodig hadden"“De opleiding PDCA was precies wat we nodig hadden. Een goede balans tussen theorie en praktijk met concrete voorbeelden. We merken nu al duidelijk dat we ermee aan de slag zijn op de volgende gebieden. Er worden betere KPI’s gedefinieerd en we gaan de PDCA-cyclus verder integreren in onze jaarplanning. Bovendien zijn we in staat om de PDCA-cyclus met onze eigen klanten te bespreken en over te brengen. Een aanrader!”

Maarten Erenstein
Directeur Stichting Benchmark GGZ

Ook continu verbeteren in jouw zorgbedrijf?

Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring in het implementeren van PDCA en continu verbeteren in de zorg. Met een scala aan verbeteroplossingen helpen we je graag op weg jouw zorgorganisatie ‘lean’ en intelligenter te maken. Zodat je meer rendement uit je zorgbedrijf haalt en je medewerkers en cliënten meer plezier gaan ervaren.

Wil jij eens van gedachten wisselen of doorpraten over PDCA in de zorg? Maak dan nu een afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze verbeterspecialisten. We vertellen je graag meer over onze datagedreven aanpak en het te verwachten resultaat.

neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de pdca cyclus bij een zorgbedrijf (plan do check act in de zorg) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
70
Aantal trainingen & workshops
71
Aantal deelnemers opgeleid
72
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
73
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14