Bouwsteen 20 | PDCA boek | Reflecteren | Hoshin Kanri
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Reflecteren

In de Act-fase gaat reflecteren over de noodzaak om zo nu en dan uitgezoomd en dus op afstand naar al het werk, de targets, de data en de checks te kijken. De wet van de remmende voorsprong gaat op. Soms is het juist goed eens achterover te leunen en zaken te laten indalen. Dat stelt je in staat om daarna versneld verder te gaan. Vraag jezelf af: zijn we niet alleen de dingen goed aan het doen, maar zijn we ook nog de goede dingen aan het doen?

Het punt is hier: je kunt zaken wel tot in elk detail willen verbeteren, maar is dat wat de dag van morgen ook verlangt? Of is het dan zinniger om vandaag al een nieuw en ander scenario op te tuigen? Reflecteren helpt om proactief tot een nieuw toekomstig plan te komen en niet slechts te reageren op wat op dit moment actueel is of lijkt.

Bij het reflecteren hoort niet alleen het onder de loep nemen van feiten en situaties, maar je reflecteert ook op het continu verbeterproces zelf. Terugkijkend stel je jezelf vragen als: waar stond je in het begin en is dat inmiddels wezenlijk veranderd, welke vaart heb je dankzij PDCA kunnen maken en welke fase was je geneigd zelf over te slaan? Ook reflecteer je op het heden en de nabije toekomst: hoe loopt het nu, waar kan het verbeterproces, dat wil zeggen: de fasen van PDC uit de PDCA, beter, sneller, handiger plaatsvinden en wat is ervoor nodig (geweest) om tussentijdse resultaten goed te borgen? Juist de bouwstenen kunnen je daarbij helpen. Lees ook ons artikel: Continu verbeteren van virus naar DNA.

Tips en aandachtspunten

  • Vraag jezelf af: zijn we niet alleen de dingen goed aan het doen, maar doen we ook nog de goede dingen? Wat verlangt de dag van morgen?
  • Bij het reflecteren behoort niet alleen het onder de loep nemen van feiten en situaties, maar je reflecteert ook op het continu verbeterproces zelf.
  • Reflecteren zorgt voor input voor de volgende verbeteragenda. Zo kan je de Hoshin Kanri, het kompas voor management, weer goed afstellen.
  • Als het reflecteren op bedrijfsprocessen beperkt blijft tot een activiteit die de leidinggevende doet, dan is de uitkomst van die reflectieronde per definitie beperkt.
  • Wanneer je aan een cultuur werkt waarbij iedereen regelmatig reflecteert op bedrijfsprocessen en hier kansen en verbeteringen in probeert aan te brengen, dan krijg je als het ware honderden motortjes die gelijktijdig draaien en zorgen voor verbeterkracht.

Nieuwe verbeteragenda

Meer zakelijk en methodisch beschreven leidt reflecteren tot een nieuwe verbeteragenda, waarin je opnieuw topprioriteiten vaststelt. Deze zorgen voor een nieuwe cyclus van PDCA en voor bijgestelde of zelfs andere Key Performance Indicators (KPI’s). Reflecteren zorgt zo voor input voor de volgende verbeteragenda. Het zorgt er zo voor dat de Hoshin Kanri, het kompas voor management, weer goed afgesteld staat (Zairi & Erskine, 2017), of kan bijvoorbeeld voeding geven om je Strategy & Tactics Tree (Goldratt et al, 2002) te herijken. Realiseer je dat strategie niet uit één statement bestaat, maar dat zich hierbij een hiërarchisch schema ontvouwt, waarbij aan elke strategie (de waarom) ook één tactiek (een hoe) wordt verbonden.

Als het reflecteren op bedrijfsprocessen beperkt blijft tot een activiteit die de manager of leidinggevende uitvoert, dan is de uitkomst van die reflectieronde per definitie beperkt. Wanneer je aan een cultuur werkt waarbij iedereen regelmatig reflecteert op bedrijfsprocessen en hier kansen en verbeteringen in probeert aan te brengen, dan krijg je als het ware honderden motortjes die gelijktijdig draaien en zorgen voor verbeterkracht.

En daar waar het reflecteren feitelijk iedereen aangaat, daar gaat het met name ook over het eerlijk terugkijken naar jezelf. Hoe heb jij jouw bijdrage tot nu toe vormgegeven en hoe kun je jouw eigen gedrag verbeteren: welke zaken moet je afleren, wat moet je vooral blijven doen, en welke zaken moet je bijleren?

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bouwsteen 20 (pdca boek) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15