Bouwsteen 10 | PDCA boek | Mobiliseren | William Edwards Deming
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Mobiliseren

Het invoeren van verbetercirkels heeft een impact op productiviteit en op opleiden. We zagen al hoe belangrijk het in de Plan-fase is om te inspireren. Hier zijn de meeste bestuurders en managers nog wel toe in staat. Ze creëren een soort visie. Ze stellen bijvoorbeeld: over twee jaar willen wij daar staan. Aan de inspiratiekant schort het meestal niet.

Maar bij de Do-stap komt het aan op mensen mobiliseren. Het loopt vaak mank bij de vertaalslag van dat visionaire punt naar de mensen in de organisatie. Dat krijgen bestuurders en managers maar moeizaam voor elkaar. Dat heeft deels te maken met onkunde en onwetendheid. Bestuurders weten vaak niet wat er nu nodig is, als je over twee jaar je einddoel wilt bereiken. Die onzichtbaarheid van processtappen zorgt er veelal voor dat het mobiliseren achterwege blijft. En dat heeft consequenties voor je plannen en productiviteit. Want wat is de concrete taakopdracht voor de komende maand, als je over twee jaar op punt X wilt staan?

Tips en aandachtspunten

  • Bedenk wat je mensen met de uitvoering en voltooiing van het plan er zelf mee op schieten. Waar zit het haakje naar hun belevingswereld? Waar zit voor hen het voordeel?
  • Wees vooral eerlijk. Plannen die een oneigenlijke component bevatten vormen op voorhand al een demotivator voor mensen om in beweging te komen.
  • Werk als planmaker zelf regelmatig mee in de uitvoering. Zo houd je contact met de werkvloer en leer je ook of je plan praktisch werkt. En nog belangrijker: je kunt samen met je mensen de problemen oplossen waar ze tegenaan lopen.
  • Val in moeilijke periodes terug op het opnieuw inspireren van je mensen.
  • Het mobiliseren van mensen betekent ook dat je stuurt op kwaliteit, productiviteit en mensen blijft aanspreken om hun professionele rol te pakken.

Mooie plannenmakerij

De clou is dat niet de manager, maar de mensen die op de werkvloer rondlopen de verandering moeten gaan bedenken en bewerkstelligen. Anders blijft iets al heel snel hangen in de sfeer van mooie plannenmakerij. Dat is sowieso een groot risico van de Plan-fase. Maar hoe krijg je mensen werkelijk in beweging? Door het enthousiasme over te brengen, inzichten te delen, invloed te geven op de besluitvorming, dienstbaar te zijn, de confrontatie op te zoeken, te coachen op Lean en te sturen op welzijn op de werkvloer. Op die manier kun je mensen toerusten met de juiste kennis en competenties om productiever te kunnen worden.

Het mobiliseren van mensen betekent ook dat je stuurt op kwaliteit en mensen blijft aanspreken en vraagt om hun professionele rol te pakken. Hoe zorgt dat dan voor een hogere productiviteit en voor opleiden? Om dat uit te leggen, moeten we William Edwards Deming raadplegen.

De positieve doorwerking van kwaliteitsverbeteringen

Door de kwaliteit te verbeteren, ontstaat er volgens Deming minder reparatiewerk. Hierdoor verbetert de productiviteit en groeit het marktaandeel dankzij betere kwaliteit en lagere prijzen. Dit geeft het bedrijf de mogelijkheid te blijven groeien (welvaart) en op termijn ontstaan er ook meer banen. Hierbij hoort ook een integrale en bijpassende visie op het opleiden en oplijnen van je mensen. Want ook dat houdt mobiliseren in: zorgen dat je mensen in de Do-fase het nieuwe werk professioneel kunnen uitvoeren. Dat ze daarin niet vastlopen. Daarbij is het van belang om in ieder geval de mix van drie kerntalenten in de gaten te houden:

  1. Het organisatietalent: continu verbeteren met PDCA-cirkels (systeemperspectief).
  2. Het klanttalent: continu verbeteren door klantgericht werken (klantperspectief).
  3. Het teamtalent: continu verbeteren met Lean (teamperspectief).

Het doel hiervan is om ieders talenten en passie centraal te stellen én tegelijk de economische motor van de organisatie aan te jagen en te finetunen. Zie ook onze Master of Talent Science opleiding.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bouwsteen 10 (pdca boek) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15