Bouwsteen 1 | PDCA boek | Missie en Strategie | Verbeterplan
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Missie en strategie

De begrippen missie, visie, strategie en doelen worden in de praktijk vaak door elkaar gehaald en soms ook verkeerd gebruikt. Maar als je missie of strategie niet glashelder is, ga je al bij de eerste stap van de PDCA-methode de mist in. Holle frasen zoals “wij stellen de klant centraal”, “wij zijn een excellente organisatie” en “wij ademen innovatie”, vervuilen vele bedrijfs- of afdelingsplannen. Daar kun je wat aan doen en daar móet je ook wat aan doen, want: “wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden”, zo wist Coco Chanel al.

Tips en aandachtspunten

  • Je missie beslaat hooguit één regel en verwoordt kernachtig je bestaansrecht in de markt waarin je opereert of wil opereren.
  • Je organisatiestrategie is in principe hetzelfde als je businessmodel. Het maakt je onderscheidend van je concurrent.
  • Je strategie beschrijft de kritieke succesfactoren van jouw organisatie. De factoren maak je meetbaar met onvervalste KPI’s (zie bouwsteen 4).
  • Zorg dat iedereen in jouw organisatie kan vertellen wat de missie en strategie is. Zo kunnen je mensen altijd hun bijdrage eraan zelf invullen.
  • Om je strategie snel door te kunnen vertellen maak je een strategiekaart. Daarin visualiseer je de kritieke succesfactoren.

 Missie en visie: de basis van elke strategie

Aan de basis van elke strategie liggen de missie en visie van een organisatie. Ontbreekt een glasheldere missie, dan vernauwt het werken met PDCA zich al snel tot louter efficiency-denken: verbeteren wat je al doet. Maar misschien doe je allang niet (meer) de juiste dingen en ben je daardoor vooral bezig om processen te optimaliseren. Processen die onvoldoende of überhaupt geen waarde meer toevoegen.

Zo zwem je een fuik binnen, waar je niet snel meer uitkomt. Als je missie of strategie niet uniek genoeg is, loop je het risico dat een concurrent jouw ‘kunstje’ opeens ook beheerst, maar dan een stuk goedkoper. In goede tijden heb je misschien nog wel voldoende zuurstof, maar in slechte tijden ga je het vroeg of laat benauwd krijgen.

Tabel 1
Tabel 1: Visie, missie, doelstelling, strategie, productportfolio en prestatie-indicatoren

Uit tabel 1 kun je afleiden dat de visie moet aanhaken op je passie en missie. De visie laat de latente behoefte zien bij je (toekomstige) klanten. Vanuit je visie duik je dus in een gat in de markt. De missie van mijn bedrijf Passionned Group is bijvoorbeeld: organisaties slimmer laten werken. Deze missie is legitiem omdat het onze visie is dat heel veel organisaties nog intelligenter kunnen worden. De visie is ook afhankelijk van de laatste disruptieve nieuwe technologieën die het licht zien.

Strategie en doelstellingen

Om je missie in de praktijk te brengen, heb je een strategie nodig. Wil je mensen meenemen in de organisatie dan moeten ze de strategie begrijpen. Toetssteen is de vraag of mensen daar dagelijks hun bijdrage aan kunnen leveren. Plannen en projecten moeten in dienst staan van de strategie en binnen de missie passen. Plannen en projecten beschrijven stapsgewijs de strategie. We nemen Passionned Group wederom als voorbeeld:

  • We genereren content en delen kennis via onderzoeken en boekpublicaties;
  • We publiceren relevante content op onze websites;
  • Hierdoor ontstaat tractie op de webpagina’s en genereren we meer bezoekers;
  • Deze bezoekers bestellen artikelen uit de kennisbank;
  • Bezoekers van de kennisbank schrijven zich in voor opleidingen en vragen om bedrijfsadvies.

De gedachte bij deze laatstgenoemde stap is: als de content uit de kennisbank voldoende aansluit, dan gaat een deel van de websitebezoekers ook opleidingen volgen en komen zij met adviesvragen. Alles draait om de zogenoemde conversieratio.

Een concreet doel daarbij is dat we begin 2019 minimaal 500 bezoekers per dag willen hebben op onze websites. De kunst is om je doelen SMART te maken en vanaf dat moment ben je nog maar één stap verwijderd van de wondere wereld van KPI’s verbeteren.

Tips en valkuilen

Denk niet in een te vroeg stadium in termen van een businesscase.

Houd er rekening mee dat er altijd mensen aan het begin zullen zijn die zeggen: “Mooi plan die nieuwe strategie (zie betekenis), maar wat kost dat dan? En hoe groot is de kans dat dat succesvol wordt?” Maar op voorhand is de succeskans moeilijk in te schatten, omdat sommige zaken nog nooit zijn vertoond. Zo’n businesscase gaat in eerste instantie gewoon nog niet op en kan ervoor zorgen dat een plan überhaupt geen ‘trekkracht’ ontwikkelt. Toch moet je ook niet te lang wachten met nadenken over een sluitende businesscase. Test daarom in een zo vroeg mogelijk stadium of je klanten voor jouw product of dienst willen betalen en hoeveel. Er is iets grondig mis, wanneer je deze cruciale informatie niet boven tafel krijgt.

Stel altijd de vraag: ‘wat heeft de klant hieraan?’

Stel bij elk nieuw (verbeter)plan of product de vraag: wat merkt de klant of de patiënt hier nu van? En als de klant (burger, leerling, cliënt, patiënt) geen of nauwelijks verschil merkt, dan is het waarschijnlijk geen goed verbeterplan of product. Dus kijk naar het primaire proces en wat je daar aan waarde kunt toevoegen in lijn met je strategie. Freddy Heineken verwoordde het ooit zo: “ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.” Je product of dienst haakt zo dus terug op je missie en visie.

Dit is de essentie. Wie is je klant, waarmee bedien je die en wat heeft hij eraan? En als dat niet genoeg is, moet het beter. Dan zit je meteen op het juiste PDCA-spoor. In de praktijk kun je daarom los van missies en visies bij bestaande organisaties meteen beginnen met de klantreis. Die zit meestal vol met ellende. ‘PDCA-voer’ tref je overal aan.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bouwsteen 1 (pdca boek) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
10625
Trainingen & workshops
10626
Deelnemers opgeleid
10627
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
10628
Kantoren
3
Jaar ervaring
14