Pak winstremmers en klantwaardevernietigers aan

Veel interne processen gaan op de automatische piloot. Ze groeien voor je het door hebt uit tot winstremmers en vernietigen je klantwaarde. De Lean Six Sigma methodiek wil juist die processen op een slimme manier herinrichten. Dat doen we zoveel mogelijk datagedreven want dat snijdt echt hout. Met als doel:

  • het sterk reduceren van de verspillingen in het proces
  • het versnellen van de doorlooptijd door Lean
  • het verminderen van het aantal fouten in het proces: Lean Six Sigma

Zodoende kunnen je winstgevendheid en klanttevredenheid weer op het juiste peil komen. En ook je medewerkers gaan natuurlijk met meer plezier naar hun werk.

Hoe verdient Lean Six Sigma zich terug?

Je wilt als manager en procesverbeteraar een aanpak die succesvol is gebleken bij andere organisaties. Maar je zit met vragen als:

  • Hoe verdient Lean Six Sigma zich terug? Wat is precies mijn business case?
  • Wat wordt mijn projectaanpak en wie ga ik bij het traject betrekken?
  • Hoe kan ik dat de resultaten borgen zodat er een continu verbeterproces ontstaat?
  • Hoe ga ik met Lean datagedreven te werk en wat is daarvoor nodig?

Een integrale, datagedreven aanpak met 4 speerpunten

Onze integrale, datagedreven aanpak voor Lean Six Sigma gaat voor zichtbaar resultaat op korte termijn. Het gaat dan niet alleen over operational excellence. Maar vooral over het toevoegen van extra waarde voor jouw klanten. Lean Six Sigma legt daarbij de focus op vier speerpunten:

  1. het verhogen van je klantwaarde
  2. het verkorten van de doorlooptijd in je processen
  3. het verhogen van de betrouwbaarheid van je processen
  4. het reduceren van elke vorm van verspilling (8 varianten)

Six Sigma en slimme data

Het Six Sigma-deel richt zich vooral op het reduceren van de variatie van de output van een proces. Dit noemen we ook wel de reductie van fouten. Six Sigma (6σ) verwijst naar de standaarddeviatie van het aantal fouten dat hierbij mag voorkomen. Letterlijk verwijst het naar de foutkans van 0,00034%.

Hiermee optimaliseer je je proces zeer grondig. Zelfs bij een afwijking van zesmaal de standaarddeviatie ((6σ) is het resultaat nog goed in de ogen van de klant. De kans op een goed procesverloop is dan tenminste 99,9997 %. De kans op een defect is minder dan 3,4 op de miljoen.

  • Six Sigma pas je dus vooral toe in situaties waar er heel veel data beschikbaar is. En je met grote precisie fouten wil reduceren en voorkomen.
  • Ook Lean passen we datagedreven toe. Dan focussen we vooral op doorlooptijd en het verhogen van de klantwaarde en de klanttevredenheid.

Overal waar mensen samenwerken en er data beschikbaar is leveren Lean & Lean Six Sigma enorme resultaten op.

Data- en procesmining

Six Sigma en slimme dataVoorwaarde voor de succesvolle toepassing van Six Sigma is het verzamelen van data over de input en output van jouw processen. Vervolgens gaan we die samen analyseren en visualiseren. Op basis van bijvoorbeeld datamining en procesmining gaan we de variatie en willekeur te lijf. Zo optimaliseren we de kwaliteit van jouw productie- en bedrijfsprocessen.

De basis onder zowel Lean als Six Sigma zijn data en feiten. Bij Six Sigma gaan we met een veel grotere hoeveelheid data aan de gang, ook wel Big Data genoemd. Zo maken we je resultaten, prestaties en kwaliteit goed meetbaar en bespreekbaar.

Andere verbetermethoden

De DMAIC cyclus is het basismodel voor Lean Six Sigma, datagedreven verbeteren en optimaliseren. Andere verbetermethoden lijken hier sterk op. Of ze maken van deze cyclus gebruik. Onze Lean verbeterspecialisten hebben ook jarenlange ervaring met:

Wat is Lean Six Sigma?

Lean Six Sigma heeft zich al wereldwijd bewezen. Deze breed toegepaste methodiek richt zich op het bereiken en behouden van operational excellence. Daarbij ligt de nadruk op wat jouw klant echt belangrijk vindt. Vanuit het perspectief van de klant verwijderen we elke vorm van verspilling en overbodigheid uit het proces. En natuurlijk vergeten we niet de fouten aan te pakken. Dit doen we op basis van de DMAIC-cyclus:

  • Define: definieer het vraagstuk & het probleem, toets het aan je bedrijfsstrategie
  • Measure: maak de meest essentiële parameters daarvan meetbaar (jouw KPI’s)
  • Analyse: analyseer de data met BI-tools, denk aan eenvoudige analyses of datamining
  • Improve: los het probleem op en verbeter het proces
  • Control: controleer of de gewenste verbetering werkt, houdt die vast en blijf verbeteren.

In de praktijk ontbreekt deze laatste stap vaak. Je moet de resultaten echt inbedden van het stuk dat je verbeterd hebt. Zo voorkom je herhaling van fouten. Door de cirkel steeds te sluiten ontstaat een robuuste, datagedreven leeromgeving. Uiteraard betrekken we het management actief in dit Lean Six Sigma-proces.

Training in Lean Six Sigma

Wil je ook jouw organisatie leniger en slanker maken en slimmer inrichten? De juiste meters maken en met Lean Six Sigma resultaten boeken? Versnel jouw processen dan met onze 3-daagse Lean Six Sigma Training. Een aanrader voor iedereen die datagedreven Lean met succes wil invoeren.

naar de lean training

De DMAIC cyclus

De DMAIC cyclus vormt een eenvoudige leidraad om processen datagedreven te verbeteren. Ze is sterk verwant aan de PDCA cyclus. Het is een iteratief proces dat je structuur en richting geeft. Projectmanagers en Lean-Six Sigma practitioners passen binnen de DMAIC stappen de juiste tools toe. Daarmee analyseren ze de datasets en KPI’s om de potentiële verbeteringen inzichtelijk te maken.

We zetten metingen op, bestuderen de variatie en reduceren die. Dan gaan je processen verbeteren. Het resultaat: verbeterde prestaties, minder fouten en een grotere efficiëntie en productiviteit.

De DMAIC cyclus
Figuur: De DMAIC cyclus vormt de ruggegraat van elke procesverbetering.

De stappen zijn logisch en goed te begrijpen. Projecten voor procesverbetering zijn tegenwoordig de norm binnen veel organisaties. Elke (project-)manager zal vroeg of laat geconfronteerd worden met het moeten verbeteren van KPI’s. Dus elke manager moet bedreven zijn in het toepassen van de DMAIC cyclus.

1. Define: het probleem, de scope, de KPI's en de stakeholders

In deze stap gaat het erom het project zo op te zetten dat het succesvol zal zijn. In deze stap zorg je voor sponsoring en dat je commitment van het management krijgt voor het project. Je bepaalt de scope, de stakeholders en de teamleden. En je plant en houdt een succesvolle kick-off meeting.

Daarnaast zal de projectmanager samen met het team een procesmap maken van de huidige situatie. Zodoende zorg je ervoor dat jouw team een collectief beeld krijgt van het proces. Maar zo ga je ook meteen de problematiek binnen de stappen van het proces definiëren. Ook stel je de niet waarde toevoegende activiteiten en de proces-KPI’s vast. In deze stap krijgt het team ook een training in Lean-Six Sigma en uitleg over de DMAIC-principes.

2. Measure: de data, de datakwaliteit & visualisatie van data

Heel veel teams slaan deze stap over. Het is een van de grootste fouten die verbeterteams maken. Ze nemen beslissingen op het “buikgevoel”, intuïtie of anekdotisch verzamelde informatie. Het is absoluut essentieel om beslissingen te baseren op feiten en betrouwbare data. Dit is het belangrijkste doel van deze stap. Tijdens deze stap gaat het team:

Door het laatste maakt het team inzichtelijk waar fouten en lange doorlooptijden zitten.

3. Analyse: de basisoorzaken, verificatie en oplossingsrichtingen

Deze stap gaat om het doorstoten tot de basisoorzaken van het probleem. Veel te vaak focussen we op symptomen in plaats van de basisoorzaken van een probleem. In deze stap helpen tools en technieken het projectteam om die te bepalen. Waardeanalyse, statistische analyse, een visgraatdiagram, oorzaak- en gevolgdiagrammen worden hierbij ingezet.

En dan verzamelt het team data over de basisoorzaken om te bepalen of er een oorzakelijk verband is met het probleem. Het verifiëren van oorzaak en effect is een cruciale stap in deze fase. Vaak wordt deze stap echter overgeslagen. Meningen zijn vaak belangrijker dan de feiten. Ten onrechte natuurlijk.

4. Improve: de juiste oplossingen, verificatie en validatie

Als je de Define, Measure en Analyse stappen hebt doorlopen dan heeft je team het enige juiste beeld. Nu is bekend hoe je op een innovatieve manier het probleem kan gaan oplossen. In deze stap ontwikkel en test je de creatieve oplossingen. Het belangrijkste product van deze stap is een verifieerbare verbetering door die te meten. De beste ideeën voer je op kleine schaal in. Zo ga je bepalen of er van blijvende verbetering sprake zal zijn. En als je verbetering ziet vanuit de metingen dan deel je die met je stakeholders. Die zullen verbetervoorstellen veel sneller accepteren en willen implementeren.

De stap Improve haalt de emotie uit de besluitvorming. Improve gaat over verificatie en validatie van de aanbevelingen. Veel te vaak maken teams de fout om te denken dat ze “weten” wat de oplossing is. En dan implementeren ze die blindelings zonder goed te testen. In de meeste gevallen heb je dan ook geen meetbare of houdbare verbetering.

5. Control: de aanbevelingen, onderbouwing, implementatie en borging

De echte kracht van de DMAIC cyclus zit in de Control stap. Veel te vaak zijn teams hard bezig om het proces en de resultaten te verbeteren. Maar de implementatie van het verbeterde proces loopt niet zoals ze hadden gedacht. En er is druk om door te gaan. Dan besteden ze geen tijd besteed om een “buy in” te krijgen voor een volledige implementatie. Het gevolg is dat de initiële verbetering moeilijk is vol te houden.

Het doel van de Control stap is juist de succesvolle implementatie van de aanbevelingen van het team te implementeren. Zodat het ook op lange termijn tot resultaten blijft leiden. Het nieuwe proces teken je uit in flowcharts en de nieuwe werkwijzen ga je standaardiseren. De resultaten blijf je meten zodat je elke terugval kunt zien en proactief kan aanpakken. De Control stap gaat om het opnieuw inrichten van verantwoordelijkheden. Daarnaast stel je plannen op voor langetermijn procesbeheersing.

Hoe verdien je Six Sigma terug?

Wij adviseren altijd om zoveel mogelijk gebruik te maken van je eigen mensen. We zetten hun vaardigheden en kennis actief in. Dit werkt natuurlijk sterk kostenbesparend. En het verhoogt de kans van slagen met tientallen procenten. Om kennis en ervaring op te doen via trainingen en pilots ga je zeker wel ondersteuning nodig hebben. Het kortetermijn terugverdieneffect van Lean Six Sigma wisselt wat. Maar je kunt er zeker van zijn, ze bedraagt altijd een veelvoud van de investering. Daar mag je ons aan houden. Wij rekenen het je graag voor. En maken het tijdens projecten waar.

De belangrijkste kenmerken van onze Lean Six Sigma aanpak

✓ Datagedreven beslissingen gebaseerd op feiten (business intelligence)
✓ Een vaste gestructureerde projectaanpak met agile componenten
✓ Enthousiasme losmaken met goed getrainde, interne verbeterteams
✓ Nadruk op snelheid, verminderen van variatie en verspilling en klantbehoeften
✓ Hoge prioriteit bij het management

Wil je ook het geluk van jouw klanten verhogen?

Volg onze unieke 3-daagse Lean Training of neem hier contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak over de mogelijkheden van Lean Six Sigma voor jouw organisatie.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met lean six sigma (dmaic cyclus) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Louis Brackel, Associate Partner Lean Black Belt / Coach

drs. LOUIS BRACKEL RC

Associate Partner Lean Black Belt / Coach

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
3611
Aantal trainingen & workshops
3612
Aantal deelnemers opgeleid
3613
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
3614
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14