Hoe kom je tot Lean verbeteren?

Als manager, bestuurder of verbeterconsultant wil je met Lean slagen maken en je processen blijvend verbeteren. Wellicht herken je een of meer van de volgende punten:

  • De markt dwingt je om succesvoller te zijn, klanten lopen weg omdat ze elders meer waar voor hun geld krijgen.
  • Je ziet dat teams of afdelingen niet optimaal samenwerken, het proces loopt niet soepel en er vinden vaak verstoringen plaats.
  • Nieuwe (ERP) systemen zorgen dat het proces niet meer vertrouwd voelt waardoor er fouten worden gemaakt en stress ontstaat.
  • Er lopen meer zaken buiten het proces om dan binnen het proces. De uitzonderingen bevestigen de regel.
  • De Lean-trajecten die met veel enthousiasme zijn gestart leveren aanvankelijk ook goede resultaten. Maar dan zakt het weg. Hoe houd je de principes van Lean vast?

Onze experts in Lean verbeteren helpen je graag op weg met het verhogen van je toegevoegde waarde en een optimale procesinrichting.

Lean is niet alleen operational excellence

Lean richt zich niet louter op het tegengaan van rework en verspillingen: operational excellence. Lean richt zich juist ook op het toevoegen van extra waarde aan je bedrijfsprocessen vanuit de ogen van je klant. En natuurlijk in relatie tot je concurrenten. Dat kan precies het verschil maken in het laten slagen of falen van Lean.

Tegelijkertijd scoren op 3 vlakken

Veel succesvolle organisaties vinden in Lean dé verbeterfilosofie bij uitstek. Omdat Lean zowel je operational excellence, je customer intimacy en je product leadership op een hoger plan tilt. Tegelijkertijd scoren op deze 3 waardestrategieën kenmerkt de meest intelligente organisaties van deze wereld. Die integrale aanpak maakt Lean enorm populair. Maar ook omdat de filosofie zich al jarenlang in verschillende sectoren en bedrijfsfuncties bewijst.

Een veelbelovende reis naar een nieuwe bedrijfscultuur

Lean is niet het zoveelste verbeterprogramma. Het is een veelbelovende reis op weg naar een nieuwe bedrijfscultuur. Een reis die resulteert in betere producten, hogere toegevoegde waarde, dienstverlening op maat en lagere kosten. En een hogere medewerkerstevredenheid.

Een veelbelovende reis naar een nieuwe bedrijfscultuur: het lean huis
Naast waarde en verspilling is respect voor medewerkers de tweede pijler onder de Lean filosofie. Het zekerstellen dat medewerkers zelf continu blijven verbeteren is winnend. Daarbij ondersteun je je medewerkers met de juiste data en natuurlijk support vanuit het management.

Alleen dan kun je je organisatie procesgericht inrichten en zet je stappen richting een intelligente organisatie. En je blijft weg van suboptimalisatie in de verschillende “silo’s”. Zo kent een Lean organisatie erg tevreden klanten, betere (financiële) resultaten en een prettige werkomgeving waarin medewerkers groeien.

Onze visie: datagedreven Lean & continu verbeteren

Wat maakt onze Lean aanpak uniek:

  • Wij laten jouw Lean datagedreven werken. Met de juiste data bij de hand gaat verbeteren sneller, nauwkeurig en succesvoller. Discussie en verbeterslagen vinden nu plaats op basis van feiten in plaats van meningen en onderbuikgevoel.
  • Wij werken met het concept van De intelligente organisatie. Lean is dan stevig verankerd in jouw organisatiecultuur en komt in het DNA terecht van elk team.
  • Wij werken kortcyclisch en agile. Hierdoor kun je snel rendement verwachten maar ook goed bijsturen. We doen het samen met jou en je teams.

De belangrijkste uitgangspunten van Lean

  1. De klant staat centraal bij alles wat je met Lean doet. Elke medewerker kent zijn proces. Elke medewerker kent ook zijn aandeel in de keten van processen die uiteindelijk leiden tot service aan de klant. Voor elk proces bestaat een standaard werkwijze. Dit standaard proces beschrijf je en leg je vast. In de Lean organisatie meet je die processen dagelijks met KPI’s en dashboards.
  2. Elke medewerker voert zijn proces op de standaardwijze uit. De Lean-medewerker is ook bevoegd om in te grijpen in het standaard proces. Hij is voortdurend op zoek naar een betere werkwijze en een beter resultaat. Met als doel de standaard te verhogen en de dienstverlening naar de klant verder te verbeteren. Dat doet hij op basis van betrouwbare data en analyse.
  3. Lean-medewerkers werken zeer regelmatig samen met andere verbeterteams. Zo breng je alle afdelingen bij elkaar die in het proces een rol spelen. Deze medewerkers raken vol extra motivatie door betere resultaten voor klanten. Maar zeker ook doordat er door dit streven en het samenwerken een veel prettigere werksfeer ontstaat. Er ontstaan teams in plaats van losse groepjes medewerkers.

De 8 verspillingen bij Lean

We focussen op 8 categorieën van verspillingen bij het toepassen van Lean:

  1. wachten
  2. overbewerking
  3. (werk)voorraden
  4. transport
  1. fouten c.q. defecten
  2. overproductie
  3. onnodige (zoek)bewegingen
  4. slecht benutten van talent

Oorsprong van Lean

Eén van de manieren om verspilling te reduceren is dat je zoveel mogelijk stroomgewijs en vraaggestuurd gaat werken. Dit zorgt voor zo min mogelijk (werk)voorraden in de keten. Daarbij moet je je steeds afvragen welke processen en stappen waarde toevoegen, en welke niet.

Lean komt uit Japan vandaan. Het bedrijf Toyota wordt wereldwijd gezien als de geestelijke vader ervan. In de vijftiger jaren van de vorige eeuw bedacht werkplaatschef Taiichi Ohno dat alleen bedrijfsprocessen die (extra) waarde creëren voor de klant nuttig zijn. Hiermee was het Toyota Productiesysteem geboren. In plaats van zwaar te investeren in kapitaal, investeren Lean organisaties stevig in de mens en samenwerken. Die strategie blijkt uiteindelijk onverslaanbaar.

Klantervaring: data & discussie

“Goede interactieve aanpak die vooral door middel van data & discussie en het spel leidt tot veel nieuwe inzichten.”

Ronald Roesems
Lapperre Hearing Systems

Stappenplan Lean Management

Lean pas je alleen met succes toe door de principes steeds volgens de Plan Do Check Act cyclus te doorlopen. En dat kan alleen met succes op basis van betrouwbare data, dashboards en onvervalste KPI’s. Multidisciplinaire verbeterteams zetten dit Lean Management stappenplan op. Heel pragmatisch.

Eerst stellen ze vast wat de klant precies wil. Daarna volgt een beschrijving van het huidige proces en de knelpunten daarbij. Dit noem je de IST-situatie. De gewenste situatie komt daarna aan bod. Dit noem je de SOLL-situatie. In de toekomst wil je zo min mogelijk verspilling in je proces. Om dat meetbaar te maken heb je key performance indicators (KPI’s) en SMART doelstellingen nodig.

Multidisciplinair team: muren die verdwijnen

Doordat je deze cyclus met een multidisciplinair team doorloopt, verdwijnen de muren binnen je organisatie snel. En je medewerkers krijgen steeds meer waardering voor elkaar. Bovendien leveren ze met meer plezier meer kwaliteit doordat ze het totale proces kunnen overzien. Ze hebben ook met alle betrokkenen een stevige werkrelatie. Het toverwoord is: tijd maken voor teamwork.

Essentieel voor het succes van Lean is de training en begeleiding van zowel management als de medewerkers. De nieuwe denk- en werkwijze moet je namelijk aanleren en daarbij zijn nieuwe competenties noodzakelijk.

Wat is de Lean methodiek?

Wat is de Lean methodiek?Lean is een methode om je bedrijfsprocessen gericht te verbeteren. Ze concentreert zich op het reduceren van verspilling en het toevoegen van waarde. De centrale vraag is: hoe zorg je dat je processen zoveel mogelijk (extra) waarde toevoegen vanuit de ogen van jouw (toekomstige) klant?

In een Lean organisatie streven medewerkers voortdurend naar hogere kwaliteit, kortere doorlooptijden en minder verspilling van tijd en middelen. Om steeds beter te voldoen aan de klantwensen.

Lees ook ‘De 10 Gouden Regels van de Lean Manager’.

Welke voordelen kun je van Lean verwachten?

✓ klantgerichte cultuur waar verspilling vermijden en waarde toevoegen in het DNA zit
✓ medewerkers krijgen het gevoel dat ze een wezenlijke bijdrage leveren aan de missie
✓ een geöliede, intelligente organisatie die flexibel en wendbaar is
✓ gezonde marges en een hogere klant- en medewerkertevredenheid

Lean anders toepassen?

Lean wordt de laatste jaren ook buiten productie en logistiek veelvuldig toegepast. Passionned Group biedt een krachtige Lean Training met een uniek Lean Processpel. Je gaat leren en ervaren hoe je klantgedreven, datagedreven en resultaatgericht te werk gaat. We zorgen er zodoende voor dat je meteen met Lean aan de slag kunt. En we leren je hoe je succesvol kunt samenwerken. Liever direct aan de slag? Neem dan hier contact op met een van onze Lean-experts.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met lean verbeteren (8 verspillingen) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Louis Brackel, Associate Partner Lean Black Belt / Coach

drs. LOUIS BRACKEL RC

Associate Partner Lean Black Belt / Coach

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
81
Aantal trainingen & workshops
82
Aantal deelnemers opgeleid
83
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
84
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14