Kwaliteitsmanagementsystemen die continu verbeteren

Als bestuurder, manager of consultant wil je een systematische aanpak om de kwaliteit van je producten en dienstverlening continu te verbeteren. Je wilt in jouw bedrijf een kwaliteitsmanagementsysteem implementeren omdat het natuurlijk voordelen biedt. Je weet dat je dan:

  • sneller en krachtiger zaken kunt doen
  • meer vertrouwen uitstraalt
  • jouw klanten beter kan bedienen

Zodat de kwaliteit en de prestaties van jouw organisatie continu verbeteren. Maar hoe ontwerp en implementeer je zo’n systeem nu met resultaat?

PDCA in het hart van elk kwaliteitssysteem

De plan-do-check-act cyclus vormt niet alleen het hart van continu verbeteren maar ook van elk serieus kwaliteitsmanagementsysteem. Effectief verbeteren gebeurt namelijk continu en niet eenmalig. En je doet het zeker niet af en toe. Want dat schept veel te veel verwarring bij je klanten en medewerkers.

De continu verbetermentaliteit zal eerst in het DNA van je organisatie terecht moeten komen. Anders zal een kwaliteitsmanagementsysteem niet aanslaan. Laat staan dat het effectief kan zijn. Een systeem ondersteunt immers slechts het verbeterproces. En dat proces kan alleen effectief zijn wanneer er een cultuur aanwezig is van continu verbeteren en feedback.

De onderdelen van een kwaliteitsmanagementsysteem

Een goed kwaliteitsmanagementsysteem bestaat minimaal uit de volgende onderdelen:

  • Principes: welke uitgangspunten en fundamentele principes hanteer je? Op welke manier ondersteunt een kwaliteitsmanagementsysteem de strategie en doelstellingen van de onderneming? De principes leiden tot concrete standaarden welke je kan gaan invoeren.
  • Standaarden: welke standaarden zorgen voor uniformiteit in klantbejegening en procesafhandeling? Zijn de standaarden gemakkelijk afdwingbaar?
  • Procesbeschrijving: is het bedrijfsproces beschreven en voor alle betrokkenen helder?

Een kwaliteitsmanagementsysteem bestaat uit een aantal onderdelen

  • Procedures: welke stappen dien je in welke volgorde uit te voeren? Welke uitzonderingen mag je daarbij maken?
  • Indicatoren: welke prestatie-indicatoren meten de voortgang in kwaliteitsverbetering? Deze indicatoren zijn eenduidig.
  • Dashboard: hoe kunnen medewerkers en managers zien hoe het er voor staat en waar nodig bijsturen? Op het dashboard zet je de belangrijkste indicatoren.
  • Verbeterbord: hierop geven medewerkers aan waar zij tegenaan lopen en welke verbeteringen de kwaliteit kunnen laten toenemen.

Specifieke kwaliteitsmanagementsoftware ondersteunt de hiervoor beschreven onderdelen.

Voorbeelden van een kwaliteitsmanagementsysteem

Er zijn verschillende typen kwaliteitsmanagementsystemen in zwang. Onze verbeterspecialisten hebben jarenlange ervaring met:

  • De intelligente organisatie: verbetert continu de kwaliteit van haar processen en dienstverlening door de inzet van onvervalste KPI’s en Big Data. Ze kantelt de organisatie naar een klantgerichte bedrijfsprocesomgeving.
  • De Balanced Scorecard: zorgt dat de missie, strategie, doelstellingen en prestatie-indicatoren op elkaar aansluiten. Zo krijg je beter zicht op noodzakelijke koerswijzigingen en veranderingen. En je kunt verbeteringen sneller doorvoeren.
  • Lean: maak korte metten met verspilling in je processen en verhoog tegelijk de toegevoegde waarde voor je klanten. Met het kwaliteitssysteem Lean verbeter je tegelijk jouw marges en klanttevredenheid.
  • Six Sigma: deze variant op lean is vooral in grootschalige (industriële) omgevingen goed toepasbaar. Het aantal fouten kun je sterk minimaliseren waardoor de kwaliteit stijgt en de kosten dalen.
  • Kaizen: een grondige aanpak om je processen uit elkaar te halen, waar nodig te reviseren en opnieuw in elkaar te steken. Zodat een kwaliteitsmanagementsysteem integraal onderdeel kan uitmaken van jouw processen.
  • Meer verbetersystemen

Hoe implementeer je kwaliteitsmanagement?

Passionned Group heeft met de implementatie van kwaliteitsmanagementsystemen langjarige ervaring in tal van sectoren. Op basis daarvan en ons onderzoek ontwikkelden we aantal passende oplossingen voor je:

De drie belangrijkste voordelen van kwaliteitszorg

  1. op systematische wijze & controleerbaar dagelijks verbeteren
  2. meer mogelijkheden om je marges te verruimen
  3. een hogere medewerker- en klanttevredenheid

Benieuwd naar onze aanpak en best practices?

Neem gerust contact met ons op voor een afspraak of meer informatie over een kwaliteitsmanagementsysteem naar je keuze. Onze adviseurs en verbeterspecialisten helpen je graag verder.

neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met kwaliteitsmanagementsysteem (systemen die kwaliteit verbeteren) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Louis Brackel, Kwaliteitsmanager & Lean black belt

drs. LOUIS BRACKEL RC

Kwaliteitsmanager & Lean black belt

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
759
Trainingen & workshops
760
Deelnemers opgeleid
761
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
762
Kantoren
3
Jaar ervaring
14