Rework: de sleutel tot continu verbeteren

Rework houdt in dat je werk overnieuw moet gaan doen. Er is een (structurele) fout in je proces geslopen die je moet herstellen. Er zit feitelijk een gat in je proces. Door te kijken naar je rework en dit op te lossen kan je de kwaliteit van je processen sterk verbeteren. Rework vormt de sleutel tot continu verbeteren en het verlagen van je kosten.

Voorbeeld 1 van rework: vliegtuig komt te laat aan

Een vliegtuig komt te laat aan op de plaats van bestemming. Afhankelijk van de vertraging moet de landing opnieuw ingepland worden, reizigers missen mogelijk hun aansluitende vlucht of trein, de mensen die wachten op de reizigers moeten hun tijd zien te doden, de bagageafhandeling gaat in de war, de catering voor de volgende vlucht met het vliegtuig komt wellicht veel te vroeg aan, de luchthaven kan een boete opleggen, et cetera. Rework zorgt dus voor een cascade van narigheid. En rework zorgt dus ook voor verspilling. Dit kan je met de lean methode oplossen.

Voorbeeld 2 van rework: terugroepacties

Wie kent ze niet. De terugroepacties van fabrikanten in nieuwsbladen, op de radio of middels andere media? De impact van rework kan erg hoog zijn. Denk aan terugroepacties (recalls) in de auto-industrie waarbij structurele fouten in het productieproces kunnen leiden tot het terugroepen van auto’s. Deze “recalls” veroorzaken regelmatig juridische procedures, imagoschade (zeker als dit lang duurt), sterke omzetdalingen, hoge vervangingskosten of zelfs overheidssancties.

Nog eens 10 voorbeelden van rework

Rework komt in elke sector voor. Hier vind je nog eens 10 voorbeelden van rework.

  1. Een certificaat van een deelnemer aan een opleiding bevat een foute naam. Het certificaat moet je opnieuw laten drukken en opsturen in plaats van dat je het in de klas kunt overhandigen.
  2. Een pakketje kan je niet bezorgen en je moet op een ander tijdstip terugkomen om het aan de klant te kunnen overhandigen.
  3. Een TV of smartphone die het niet doet na aankoop. Die moet je weer terug vervoeren, repareren en weer opnieuw laten bezorgen.
  4. Een project dat een nieuw IT-systeem moet opleveren komt maar niet af. De directie trekt de stekker er na verloop van tijd uit. Het oude systeem blijft intact maar moet je alsnog wel vervangen.
  5. Er wordt met de Franse slag schoongemaakt. De klant pikt dit niet en eist dat de schoonmakers opnieuw aan de slag gaan maar dan goed.
  6. Bouwvakkers maken een dak dat 90 graden gedraaid staat. De toekomstige bewoner kijkt naar de tekening en vraagt om herstel door de bouwvakkers.
  7. Je laat een boek drukken en je merkt dat de voor- en achterkant zijn verwisseld. Of dat het ISBN nummer fout is. Je herstelt de fout en laat het boek opnieuw drukken want zo kan het niet in de winkel liggen.
  8. Een deur gaat niet naar buiten maar naar binnen open waardoor je grote risico’s loopt wanneer er brand uitbreekt. De brandweer wijst erop dat je dit moet herstellen.
  9. Een gedaagde wraakt een rechtbank vanwege partijdigheid en er moeten nieuwe rechters komen. De rechtszaak moet helemaal overnieuw.
  10. De data voor je afstudeeronderzoek blijkt na publicatie ervan onjuist of gemanipuleerd. Je moet het onderzoek overnieuw doen om te kunnen slagen.

Uit deze voorbeelden kun je een aantal patronen halen. Eigenlijk heeft het allemaal te maken met oplettendheid, bedachtzaamheid en kwaliteitscontrole in elke stap van je proces. Je kunt je afvragen: hoe betrokken zijn jouw medewerkers?

Hoe kun je rework vermijden?

Gelukkig kun je veel rework vermijden wanneer je start met het verhogen van je kwaliteit van je producten en dienstverlening. Deming laat in zijn ‘Systeem van grondige kennis’ hieronder zien welke effecten je dan kunt verwachten. Je krijgt niet alleen minder rework en fouten in je proces. Er vindt ook veel minder verspilling plaats. Hierdoor verlaag je de kosten en verbetert je productiviteit. Daardoor gaat je marktaandeel groeien omdat je verhouding tussen je prijs en kwaliteit verbetert. Je bedrijf gaat dus groeien en je hebt meer mensen nodig.

Schema van Deming

Figuur: Systeem van Grondige kennis van William Edwards Deming

Kortom: het verhogen van het kwaliteitsbewustzijn in jouw organisatie kan grote gevolgen hebben. De sleutel is dan om te kijken naar het rework, zo gaan mensen zich bewust worden van kwaliteit.

Rework in jouw organisatie verminderen?

Het minimaliseren van rework verbetert:

Om je hierbij te helpen ontwikkelden wij een aantal unieke opleidingen voor je.

Aan de slag met jouw rework?

Wil je meer informatie over hoe je rework kunt zien en herstellen? Neem gerust contact op met de verbeterspecialisten van de Passionned Group, we helpen je graag vooruit.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met rework (12 voorbeelden van rework) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Louis Brackel, Associate Partner Rework

drs. LOUIS BRACKEL RC

Senior consultant & Lean coach

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
94
Trainingen & workshops
95
Deelnemers opgeleid
96
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
97
Kantoren
3
Jaar ervaring
14