Kwaliteitsmanagement | Kwaliteitszorg | Kwaliteitsdenken
Tijd, geld en kwaliteit zijn 3 assen van een driehoek. Als je scherp stuurt op tijd en geld, dan daalt de kwaliteit. Ga je voor topkwaliteit, stijgen je kosten en haal je de deadline geheid niet. Een duivels dilemma.

Kwaliteitsmanagement

Gebruik de kwaliteitsmanager niet als het doekje voor het bloeden

Kwaliteitsmanagement & kwaliteitszorg

Met kwaliteitsmanagement en -zorg kun je de kwaliteit van jouw organisatie en dienstverlening verbeteren. Niet alleen de kwaliteit van je producten, diensten, processen en systemen staat op het spel. Ook je reputatie. Kwaliteitsmanagement heeft een veel bredere scope en diepere impact dan menig manager denkt. Een goed ontwikkeld kwaliteitsbewustzijn en een stevig verankerd kwaliteitsmanagementsysteem in je organisatie kunnen bijvoorbeeld ook een boost geven aan de motivatie van je medewerkers en leidinggevenden. Niet eenmalig, maar structureel. En dat geldt niet alleen voor elk kwaliteitsaspect afzonderlijk, maar integraal.

Wat gaat er mis met kwaliteitsmanagementsystemen in de praktijk?

  • Er gaan bij ons nog steeds veel zaken buiten het proces om: de talloze uitzonderingen zijn bijna niet meer bij te houden
  • Er zijn klanten van ons die dreigen weg te lopen, omdat andere aanbieders meer kwaliteit, service en gemak bieden
  • Onze afdelingen en teams lijken elkaar eerder tegen te werken dan dat zij intensief samenwerken

Herken je een of meer van bovenstaande zaken? Dan zijn onze kwaliteitsmanagement-specialisten je graag van dienst. Zodat jouw organisatie het juiste kwaliteitsdenken in het DNA krijgt. Je zult zien dat je klanttevredenheid en jouw resultaten kunnen gaan groeien.

Kwaliteitsmanagement niet alleen van de staf

Te vaak nog worden kwaliteitsmanagement en kwaliteitszorg als exclusief domein van de staf gezien. De kwaliteitsmanager moet het maar voor elkaar zien te boksen. De vraag is of dat gaat werken.

Kwaliteitsmanagement is een discipline die er allereerst voor moet zorgen dat er een sterk kwaliteitsbewustzijn komt. En dat kan alleen als je organisatie van a tot z ervan doordrenkt wordt. Echt iedereen moet het continu verbeteren van kwaliteit als een prioriteit gaan zien in het dagelijks werk. In ons onderzoek ‘De kracht van continu verbeteren’ lees je dat je kwaliteitszorg diep moet verankeren in je bedrijfsprocessen wil het effect hebben. En pas dan volgen ‘vanzelf’ betere financiële resultaten.

De kostenkwaliteitsparadox: Als je stuurt op kosten, gaat de kwaliteit omlaag. Als je stuurt op kwaliteit, gaan de kosten omlaag

Definitie: wat is kwaliteit?

Definitie: wat is kwaliteit?Kwaliteit is een zeer bekend begrip. We gebruiken dit containerbegrip bijna elke dag. Maar het begrip kwaliteit is tegelijk ook niet eenvoudig te duiden. Want, wat betekent het nu precies? Gaat het om de levensduur van je producten? De garantie die je je klanten biedt? Of het gebruiksgemak? Of gaat het over leversnelheid en leverbetrouwbaarheid?

Kwaliteit kent dus vele gezichten. Denk dus met elkaar na hoe je kwaliteitszorg binnen jouw organisatie concreet en meetbaar wil maken. Zodat je er eenvoudig op kan sturen. En dat elke medewerker het begrijpt, het kan uitleggen en er ook naar kan handelen.

Definitie kwaliteitszorg & kwaliteitsmanagement

Het doelgericht managen van een continu verbeterproces om de kwaliteit blijvend te verhogen en de prestaties van de organisatie structureel te verbeteren.

De bekende formule: E = K x A

De kwaliteit van een product of dienst kan nog zo hoog zijn, het zal niet effectief zijn wanneer de klant het niet accepteert en afneemt. Dit is de Wet van Maier: effectiviteit = kwaliteit x acceptatie. Anders gezegd: “perfectie is de vijand van goed genoeg”. Je moet zoeken naar een gezonde balans in de investeringen die je doet in kwaliteitsverbeteringen en de resultaten.

naar een kwaliteitsmanagementsysteem

Kwaliteitsmanagement & verbetermethoden

Er bestaan meerdere kwaliteitsmanagementsystemen. Zo is het INK-model erop gericht om de kwaliteit van vooral de totale organisatie te verbeteren. Daarnaast is er ISO 9000/9001, de HKZ-certificering, Lean Six Sigma, Total Quality Management et cetera. Deze systemen hebben gemeen dat ze uitgaan van de bekende methodiek voor continu verbeteren: het plan do check act (PDCA)-proces. Het model staat niet centraal, maar het verbeterproces.

Een raamwerk voor kwaliteitsmanagement

Afbeelding: Een raamwerk voor continue kwaliteitsverbetering, Plan Do Check Act. De dragers onder de vier pijlers bestaan uit: een kwaliteitsmanagementsysteem en een sterk kwaliteitsbewustzijn.

Hoe zet je kwaliteitszorg op de agenda?

Je moet het management helpen zich bewust te worden dat kwaliteitszorg de sleutel vormt tot blijvend betere resultaten. Ze moeten een diepgeworteld besef krijgen dat het voor de lange termijn de enige manier is om de concurrentie voor te blijven. Misschien zelfs om te overleven. In het bijzonder in mindere economische tijden. Klanten kiezen dan bij voorkeur voor goede producten en een betrouwbare partner. Om kwaliteitszorg op de agenda te krijgen download je het onderzoeksrapport ‘De kracht van continu verbeteren’. Bespreek de belangrijkste punten met jouw management. Vervolgens kijk je hoe je kwaliteitszorg in jouw organisatie kan vormgeven.

Kennisbank: direct aan de slag met kwaliteit

Door onze jarenlange ervaring met het implementeren van kwaliteitsmanagement en continu verbeteren weten we hoe je dat succesvol doet. En wat jij en jouw organisatie daarbij nodig hebben. Die ervaring en kennis hebben we voor jou gebundeld in een aantal publicaties over kwaliteit en het managen ervan:

Kwaliteitsmanagement geeft jouw bedrijf concurrentievoordeel

Het integrale karakter van kwaliteitsmanagement verbindt de essentiële onderdelen van jouw organisatie. Samen bereik je zo een beter resultaat. Je stelt de klantprocessen centraal en niet de verschillende afdelingen. En juist het integrale karakter maakt je organisatie echt krachtig en intelligent. En het zorgt voor concurrentievoordeel. Want de kwaliteit die jij kan leveren vind je elders nergens tegen een vergelijkbaar kostenniveau.

Opleidingen voor kwaliteitszorg in jouw organisatie

Wij bieden verschillende praktijkgerichte trainingen en opleidingen om kwaliteitsmanagement en talent science in jouw organisatie in te voeren. Met onze trainingen verhef je hoge kwaliteit tot de standaard van morgen.

Kwaliteitssprongen: iteratief verbeteren

Een bekende spreuk is: kwaliteit is in één keer goed. Toch blijkt dat in één keer een forse kwaliteitsverbetering doorvoeren vaak geen haalbare kaart is. De reden hiervoor? Een kwaliteitssprong ontwikkelt zich vaak stapsgewijs. Hierbij kan je de tweede stap in de sprong pas zetten wanneer je de resultaten van de eerste stap onder ogen ziet.

Je beseft pas echt bij de tweede stap wat de eerste stap heeft opgeleverd en waar je de derde stap kunt zetten.

Werken aan kwaliteitszorg

Werk aan het continu verbeteren van je kwaliteit in 5 stappen:

  1. Zorg voor kwaliteitsbewustzijn: elke dag een beetje beter.
  2. Gebruik een passend kwaliteitsmanagementsysteem.
  3. Start daarna met het sturen op kwaliteitsindicatoren.
  4. Borg dit proces met de Plan Do Check Act cyclus.
  5. Zorg voor een toename van het verandervermogen

Nummer 5 betekent: flexibele organisatie + IT en sneller beslissen en veranderingen doorvoeren.

Maak kennis met de specialisten voor kwaliteitsverbetering

Onze datagedreven verbeterspecialisten zijn gepokt en gemazeld in kwaliteitsdenken, kwaliteitsmanagement en KPI’s. Neem gerust contact met ons op voor een afspraak om de kwaliteitszorg in jouw organisatie naar een hoger plan te tillen.

neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product, artikel of dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met kwaliteitsmanagement (kwaliteitszorg) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan, Expert in Kwaliteitsmanagement

mr. LEO KERKLAAN

Kwaliteitsmanagement expert & auteur van 'De cockpit van de organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST