Processen modelleren met de systeembenadering | Opinie

Processen modelleren met de systeembenadering

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Het operationeel informatieplan betreft de besturing van de uitvoerende processen van de organisatie. Besturen is het gericht en bewust beïnvloeden van een proces.

Een geschikt model

Processen modelleren met de systeembenadering

Om te besturen moet er een geschikt model zijn van het systeem waar het proces deel van uitmaakt. Een systeem bestaat uit objecten, relaties en een doel. Een systeem van een organisatie bestaat uit medewerkers (en afdelingen), en een aantal bedrijfsprocessen die onderling samenhangen om bij te dragen aan hetzelfde doel.

Procesbijdragers

De medewerkers zijn de uitvoerders van de processen (procesbijdragers). Het modelleren van een systeem bestaat uit het identificeren van de onderliggende bedrijfsprocessen, hun samenhang, de bijdragers en de relaties met de omgeving. De systeembenadering biedt hiervoor het gereedschap.

Relatie met de omgeving

Bij het opstellen van het operationeel informatieplan (en overigens ook het strategisch informatieplan) worden deze tools gebruikt. Een proces blijkt – als je het uitvergroot – ook een systeem te zijn, maar dan een kleintje. Dan tref je namelijk deelprocessen aan die samenhangen, en procesbijdragers en relaties met de omgeving.

Procesmodel = systeemmodel

Een procesmodel is dus ook een systeemmodel. We kunnen echter ook een onderscheid maken tussen procesmodellen en systeemmodellen. Een procesmodel wordt primair opgesteld om de transformaties (de omzettingen van input naar output) in beeld te brengen.

Een procesmodel laat de verschillende activiteiten in de loop van de tijd zien. Als je een model van het factureringsproces opstelt, wordt zichtbaar wat er achtereenvolgens moet gebeuren voordat je de factuur kunt verzenden. In een systeemmodel staan de componenten (de objecten die het systeem vormen) centraal.

De uitgangspunten verschillen

In een systeemmodel van een bedrijf zie je dan de afdelingen, hun onderlinge relaties en de relatie met de omgeving. In beide gevallen is er sprake van modellering van een systeem. Het uitgangspunt verschilt echter. In deze reeks gaat het om procesbesturing. We zullen daarom bij de modellering van het te bestuderen systeem de termen proces en procesmodel gebruiken.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met processen modelleren met de systeembenadering (opinie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15