Prestatiemanagement: twee invalshoeken
Uit eigen ervaring weet ik dat prestatiemanagement onmisbaar is voor een modern bedrijf. ProRail, dat de zorg heeft voor de veiligheid, kwaliteit en beschikbaarheid van het spoor, kan gewoon niet zonder. Bij prestatiemanagement spelen twee invalshoeken een rol: operationele en strategische. Er moeten zowel ambities worden geformuleerd als risico’s. De ontwikkeling en invoering van prestatiemanagement moeten bovendien gelijk op gaan met de verdere professionalisering van de medewerkers.
Niet geringe uitdaging

Het management staat hiermee voor een niet geringe uitdaging. Bij ProRail heb ik ervaren dat dit een proces is waarin je door kleine stappen te zetten steeds verder komt. Maar het is cruciaal om van meet af aan een goed concept te hanteren. Leo Kerklaan heeft zijn concept van prestatiemanagement in ‘De Cockpit van de Organisatie’ glashelder verwoord. Hij is hiermee een van de meest geciteerde auteurs over prestatiemanagement in de Nederlandse taal geworden. Zijn metafoor van de cockpit spreekt aan en is onmiddellijk te begrijpen. Geen wonder dat ‘De Cockpit van de Organisatie’ behalve door managers ook uitvoerig wordt bestudeerd door studenten van bedrijfskundige opleidingen.
Voortdurend fijngeslepen
Leo Kerklaan heeft zijn prestatiemanagementconcept voortdurend verfijnd en bijgeslepen. Het boek geeft duidelijke handvatten voor het ontwikkelen van prestatie-indicatoren en een managementdashboard. De praktijk van het prestatiemanagement is duidelijk voelbaar. De veranderkundige en implementatieaspecten waar managers tegenaan lopen, zijn eveneens prominent aanwezig.
De kleur van prestatiemanagement
Het spoort met de ervaringen die bij ProRail tijdens de ontwikkeling en invoering van prestatiemanagement zijn opgedaan. In het boek komt u ook nieuwe inzichten uit de literatuur over prestatiemanagement tegen. Kerklaan snijdt onderwerpen aan die in de komende jaren de kleur van prestatiemanagement zullen bepalen, zoals het operationaliseren van de bedrijfsstrategie, het toepassen van business intelligence, en de conceptuele spiraal: een mechanisme dat medewerkers stimuleert om beter te presteren.
Factoren achter het succes in beeld krijgen
De vijfde, gewijzigde druk ligt nu voor mij. Ik ben ervan overtuigd dat managers door dit boek te lezen de factoren achter het succes van hun organisatie scherp in beeld krijgen. Tegelijkertijd zullen ze zich bewust worden van de veranderingsproblematiek die ze zullen tegenkomen. Wie met prestatiemanagement aan de slag gaat, zal dit handboek niet alleen graag lezen, maar regelmatig ook herlezen en raadplegen.
Drs. B.J. Klerk
Voorzitter Raad van Bestuur ProRail
Reageer op dit artikel van Daan van Beek