Prestatiemanagement | Modern bedrijf | ProRail | Raad van Bestuur

Prestatiemanagement onmisbaar voor modern bedrijf

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Prestatiemanagement: twee invalshoeken

Uit eigen ervaring weet ik dat prestatiemanagement onmisbaar is voor een modern bedrijf. ProRail, dat de zorg heeft voor de veiligheid, kwaliteit en beschikbaarheid van het spoor, kan gewoon niet zonder. Bij prestatiemanagement spelen twee invalshoeken een rol: operationele en strategische. Er moeten zowel ambities worden geformuleerd als risico’s. De ontwikkeling en invoering van prestatiemanagement moeten bovendien gelijk op gaan met de verdere professionalisering van de medewerkers.

Niet geringe uitdaging

Prestatiemanagement onmisbaar voor modern bedrijf

Het management staat hiermee voor een niet geringe uitdaging. Bij ProRail heb ik ervaren dat dit een proces is waarin je door kleine stappen te zetten steeds verder komt. Maar het is cruciaal om van meet af aan een goed concept te hanteren. Leo Kerklaan heeft zijn concept van prestatiemanagement in ‘De Cockpit van de Organisatie’ glashelder verwoord. Hij is hiermee een van de meest geciteerde auteurs over prestatiemanagement in de Nederlandse taal geworden. Zijn metafoor van de cockpit spreekt aan en is onmiddellijk te begrijpen. Geen wonder dat ‘De Cockpit van de Organisatie’ behalve door managers ook uitvoerig wordt bestudeerd door studenten van bedrijfskundige opleidingen.

Voortdurend fijngeslepen

Leo Kerklaan heeft zijn prestatiemanagementconcept voortdurend verfijnd en bijgeslepen. Het boek geeft duidelijke handvatten voor het ontwikkelen van prestatie-indicatoren en een managementdashboard. De praktijk van het prestatiemanagement is duidelijk voelbaar. De veranderkundige en implementatieaspecten waar managers tegenaan lopen, zijn eveneens prominent aanwezig.

De kleur van prestatiemanagement

Het spoort met de ervaringen die bij ProRail tijdens de ontwikkeling en invoering van prestatiemanagement zijn opgedaan. In het boek komt u ook nieuwe inzichten uit de literatuur over prestatiemanagement tegen. Kerklaan snijdt onderwerpen aan die in de komende jaren de kleur van prestatiemanagement zullen bepalen, zoals het operationaliseren van de bedrijfsstrategie, het toepassen van business intelligence, en de conceptuele spiraal: een mechanisme dat medewerkers stimuleert om beter te presteren.

Factoren achter het succes in beeld krijgen

De vijfde, gewijzigde druk ligt nu voor mij. Ik ben ervan overtuigd dat managers door dit boek te lezen de factoren achter het succes van hun organisatie scherp in beeld krijgen. Tegelijkertijd zullen ze zich bewust worden van de veranderingsproblematiek die ze zullen tegenkomen. Wie met prestatiemanagement aan de slag gaat, zal dit handboek niet alleen graag lezen, maar regelmatig ook herlezen en raadplegen.

Drs. B.J. Klerk
Voorzitter Raad van Bestuur ProRail

naar het Cockpit-boek

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met prestatiemanagement (modern bedrijf) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15