Hoe werkt PDCA? | Van een domme naar een slimme organisatie

Met 4 letters je KPI's verbeteren

Geschreven door

Met vier letters transformeren tot intelligente organisatie

Deze vier letters (PDCA) kunnen bedrijven en instellingen transformeren van domme tot intelligente organisaties. En dat heeft impact op je klanttevredenheid, je marges en je medewerkers. Tenminste als je consequent de PDCA cirkel kan laten draaien op verschillende niveaus in jouw organisatie. Maar hoe doe je dat en waar zit vaak het knelpunt?

  • De Plan- en de Do-stap lukken vaak wel, maar dan?
  • Welke rol spelen kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) in de PDCA cyclus?
  • Op welke manier lijn je de verschillende cycli op elkaar uit?
  • Hoe krijg je de juiste data bij elkaar en ga je sturen op basis van feiten?
  • Welke vaardigheden (opleiding PDCA) hebben je medewerkers nodig om te PDCA-en?

Leven deze vragen ook bij jou? Onze PDCA-consultants helpen je graag verder met hun know how en ervaring.

Niet alleen winstmarges verbeteren

PDCA en continu verbeteren | Inspireren, Mobiliseren, Waarderen, ReflecterenUit ons grootschalig PDCA-onderzoek komt naar voren dat door het bedrijfsbreed toepassen van Plan Do Check Act niet alleen de winstmarges verbeteren. Ook verminderen je werkvoorraden drastisch en worden je klanten meer tevreden. Maar hoe implementeer je PDCA-gericht werken?

Hoe werkt PDCA?

Door consequent en met grote regelmaat de vier stappen te doorlopen is gerichte bijsturing van beleid of procesoptimalisatie eenvoudig mogelijk. Op basis van betrouwbare data en informatie. Juist in de stappen check en act moet het gebeuren. Hier vergelijk je de uitvoering op basis van je KPI’s met je doelstellingen in de plannen of beleidsvoorschriften. Maar bovenal maakt PDCA leren en feedback eenvoudiger.

Eén van de grote succesfactoren van topbedrijven

“De kracht van deze cyclus ligt in zijn eenvoud, flexibiliteit en grote toepasbaarheid. Wij mensen maken het vaak te complex waardoor PDCA vastloopt. Maar het consequent toepassen van deze cyclus blijkt één van de grote succesfactoren van topbedrijven.”

Daan van Beek
Passionned Group

Een veilige leeromgeving

De cyclus oogt eenvoudig, maar bij een implementatie van de PDCA cyclus komt in de praktijk veel kijken. Essentieel is dat jouw medewerkers in een veilige leeromgeving werken. Door hen te inspireren, te mobiliseren, te waarderen en met hen te reflecteren. Of zoals PDCA-expert en ervaringsdeskundige Leo Kerklaan het zegt in het artikel ‘De PDCA-cirkel is springlevend’: “Geef je medewerkers de ruimte om samen inzichten te ontwikkelen, te testen op basis van data en van de ervaringen te leren.”

Vier simpele succesfactoren

Recent onderzoek laat zien dat de betere bedrijfsresultaten vooral te danken zijn aan:

PDCA cyclus, de uitkomsten van de studie

  1. Bepaal normen en targets per KPI, evalueer deze regelmatig en stel ze bij (Plan, Act)
  2. Gebruik stuurinformatie en KPI’s consequent voor analyse en actie (Do)
  3. Gebruik stuurinformatie en KPI’s consequent om te verbeteren en te innoveren (Do)
  4. Praat over de cijfers en spreek elkaar aan op negatieve en positieve prestaties (Check)

Van alle factoren die in het onderzoek zijn meegenomen, kunnen deze vier factoren voor ruim een derde verantwoordelijk worden gehouden voor betere bedrijfsresultaten bij performance management en business intelligence.

Check en Act: de basis voor feedback

Opleiding PDCA & continu verbeterenData en resultaten vormen de basis voor de dialoog over het aanpassen van de plannen. Maar ook voor het bijsturen op de uitvoering (actualize). Het vormt daarnaast de basis voor gerichte feedback (check). Door continu in een feedback-loop te werken en te leren, gaat de PDCA cirkel als vanzelf draaien. En uiteindelijk steeds sneller en nauwkeuriger.

Volg onze opleiding PDCA & Kwaliteitsmanagement.

Onze visie: zonder data en KPI’s geen continue verbetering

Onze visie: zonder KPI's geen continue verbetering“Verbetering van kwaliteit zal leiden tot een kostenreductie en tot een toename van de productiviteit en marktaandeel.” aldus Deming toen hij in de jaren ’50 van de vorige eeuw een zaal managers toesprak. Onze datagedreven PDCA-aanpak met KPI’s is erop gericht om de productiviteit van jouw team of totale organisatie te verhogen.

Wat duidelijk wordt uit de succesfactoren is dat de PDCA cirkel nooit kan gaan draaien zonder betrouwbare data, inzichten en KPI’s. Geen normen zonder KPI’s, geen analyse zonder data en KPI’s en niets feitelijks met elkaar te bespreken zonder de data. Kortom: zonder de juiste data en KPI’s geen continue verbetering. Ervaar het zelf in onze unieke PDCA-training.

Analytische bedrijfscultuur en feedback cruciaal

“Uiteindelijk zijn bij deze factoren een zekere discipline, een analytische bedrijfscultuur en sociale vaardigheden van doorslaggevend belang. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen geven én ontvangen van effectieve feedback door de leidinggevenden” zegt Van Beek. Goede implementatie van de PDCA cyclus in alle lagen en disciplines van een organisatie kan echt het verschil maken. Download gratis ons artikel ‘4 factoren die elke manager moet kennen’.

PDCA-organisaties behoren tot de beste in hun branche

Betere bedrijfsresultaten boeken met PDCADe PDCA cyclus doet misschien denken aan een klinisch kwaliteitsmanagementsysteem en een rigide regelsysteem, maar dat is het juist niet. Gegeven dat het slechts 10% van de organisaties het lukt om de cyclus als een continu proces te laten draaien geeft aan dat implementatie van PDCA heel lastig is. Tegelijk zien we dat juist die organisaties tot de beste behoren in hun branche.

Aan de slag met PDCA binnen jouw bedrijf?

Benieuwd naar onze datagedreven PDCA-aanpak? Neem dan neem contact met ons op met ons op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze PDCA-experts / facilitators.

neem contact met ons op

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met hoe werkt pdca? (van een domme naar een slimme organisatie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
9660
Aantal trainingen & workshops
9661
Aantal deelnemers opgeleid
9662
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
9663
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14