Whitepaper 'Lief zijn voor processen' | SLIM management

Niet lief! Een te strak keurslijf

Bij processen denken mensen al gauw aan dwang of controle. Iemand in de organisatie ’verzint’ procesbeschrijvingen en voorziet ze van checklisten, formulieren, instructies en beslismomenten. Zo wordt het proces een strak keurslijf. En dat gaat ten koste van de eigen inbreng en creativiteit van medewerkers. En dat is niet lief!

De spanning beteugelen

Er bestaat natuurlijk een spanning tussen control en commitment. Kunnen we die spanning beteugelen? In deze whitepaper betoogt Leo Kerklaan dat het mogelijk is enkele fundamentele keuzes te maken. Die vervolgens leiden tot een SLIM-managementsysteem met minder bureaucratie en betere prestaties.

Focus op procesverbeteringen

Als ik trainingen PDCA geef, focus ik op procesverbetering. Ik vraag de deelnemers altijd waarom ze deelnemen. Dan hoor ik, in allerlei variaties, tal van redenen die zijn terug te brengen tot de volgende:

  • wij hebben leverproblemen
  • de kwaliteit is niet constant
  • de kostprijs is te hoog

Minder intern gedoe

Maar ook: wij moeten de klant beter bedienen met minder intern gedoe. Als ik vraag wat deze problemen in stand houdt, hoor ik wederom in allerlei variaties:

  • langs elkaar heen werken
  • miscommunicatie
  • te weinig samenwerking
  • geen gevoel voor de klant
  • werkdruk en teveel bureaucratie

De leiding van de betreffende organisaties weet natuurlijk ook dat dit ‘places to look for trouble’ zijn. Maar wat doen ze om weer ‘in control’ te komen? Download deze gloednieuwe whitepaper direct en lees verder.

nu downloaden

Over de auteur: mr. Leo Kerklaan

Leo Kerklaan heeft een indrukwekkend track record als verbetercoach en organisatieadviseur. Hij doceert aan tal van universiteiten in binnen- en buitenland. Leo schrijft veel whitepapers en boeken over continu verbeteren en strategisch prestatiemanagement. Zijn nieuwste boek ‘De wendbare organisatie’ is een prachtige bekroning op zijn werk.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met whitepaper 'lief zijn voor processen' (slim management) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,8
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15