Artikel: Maken modellen waar wat ze beloven? | Kennisbank
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

We vallen graag terug

In de kwaliteitszorg vallen we graag terug op modellen. Denk dan het INK-managementmodel, het EFQM-model, de systematiek van de Baldrige Award, de ISO 9001-certificatie, HKZ normen, de Six Sigma methode of SqEME® methode. Directeuren en managers adopteren deze modellen en methoden op gezag van de kwaliteitsdiscipline. Maar ze gebruiken ook andere modellen als value based management, economic value added of de Balanced Scorecard.

Werken deze populaire modellen wel?

Een belangrijke vraag is natuurlijk: werken deze populaire standaardmodellen wel? Maken ze waar wat ze beloven, namelijk ‘goed presteren’, soms zelfs excelleren of ‘kwaliteit leveren’? Dit artikel direct downloaden.

Hoe toetst de organisatie of zij voldoende profiteert

In dit artikel bespreekt auteur mr. Leo Kerklaan eerst enige karakteristieken die samengaan met het werken met standaardmodellen. Hij werkt een schema uit met criteria. Die kun je gebruiken om te toetsen of jouw organisatie wel voldoende profiteert van de gekozen modellen. Naar de mening van de auteur mag je dat niet te gemakkelijk aannemen. Ten slotte presenteert de auteur een alternatief voor de standaardmodellen, namelijk strategisch prestatiemanagement.

Wegen de kosten tegen de baten op?

De cases in dit artikel hebben gemeen dat steeds de vraag bovenkomt: werkt dit wel? Wegen de kosten tegen de baten op? Helpen deze modellen de organisaties succesvol te zijn en kwaliteitszorg te implementeren? Blijkbaar vertrouwt de leiding erop dat de toepassing van deze standaardmodellen de organisatie voordeel oplevert. Zij is dan bereid om stevig in de implementatie van de modellen te investeren. Maar is dit eigenlijk wel terecht?

Leo Kerklaan geeft in dit artikel antwoord op deze en vele andere vragen. Het artikel is eerder gepubliceerd in het vakblad Sigma. Vraag het artikel kosteloos aan.

nu downloaden

Over de auteur: mr. Leo Kerklaan

Leo Kerklaan heeft een indrukwekkend track record als verbetercoach en organisatieadviseur. Hij doceert aan tal van universiteiten in binnen- en buitenland. Leo schrijft veel whitepapers en boeken over continu verbeteren en strategisch prestatiemanagement. Zijn nieuwste boek ‘De wendbare organisatie’ is een prachtige bekroning op zijn werk.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met artikel: maken modellen waar wat ze beloven? (kennisbank) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
7839
Trainingen & workshops
7840
Deelnemers opgeleid
7841
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
7842
Kantoren
3
Jaar ervaring
14