Veel organisaties zetten modellen in. Denk bijvoorbeeld aan het INK-managementmodel, het EFQM-model, de systematiek van de Baldrige Award, de ISO 9001-certificatie, HKZ normen, de Six Sigma methode of SqEME® methode. Directeuren en managers adopteren deze modellen en methoden op gezag van de kwaliteitsdiscipline (of op aanraden van collega’s). Maar ze gebruiken ook andere modellen als value based management, economic value added of de Balanced Scorecard. Dus aan modellen geen gebrek. Maar maken ze allemaal waar wat ze beloven? En als je modellen inzet, hoe doe je dat dan wél succevol. Download hier direct het artikel.

Werken deze populaire modellen wel?

Een belangrijke vraag is natuurlijk: werken deze populaire standaardmodellen wel? Maken ze waar wat ze beloven, namelijk ‘goed presteren’, soms zelfs excelleren of ‘kwaliteit leveren’? Natuurlijk loopt de implementatie van elk (super)model spaak als je de essentie niet kan beetpakken van het model. Je moet de achterliggende filosofie goed kunnen doorgronden.

Hoe toetst de organisatie of zij voldoende profiteert

In dit artikel bespreekt auteur mr. Leo Kerklaan eerst enige karakteristieken die samengaan met het werken met standaardmodellen. Hij werkt een schema uit met criteria. Die kun je gebruiken om te toetsen of jouw organisatie wel voldoende profiteert van de gekozen modellen. Naar de mening van de auteur mag je dat niet te gemakkelijk aannemen. Ten slotte presenteert de auteur een alternatief voor de standaardmodellen, namelijk strategisch prestatiemanagement.

Wegen de kosten tegen de baten op?

De cases in dit artikel hebben gemeen dat steeds de vraag bovenkomt: werkt dit wel? Wegen de kosten tegen de baten op? Helpen deze modellen de organisaties succesvol te zijn en kwaliteitszorg te implementeren? Blijkbaar vertrouwt de leiding erop dat de toepassing van deze standaardmodellen de organisatie voordeel oplevert. Zij is dan bereid om stevig in de implementatie van de modellen te investeren. Maar is dit eigenlijk wel terecht?

Leo Kerklaan geeft in dit artikel antwoord op deze en vele andere vragen. Het artikel is eerder gepubliceerd in het vakblad Sigma. Vraag het artikel kosteloos aan.

nu downloaden

Over de auteur: mr. Leo Kerklaan

Leo Kerklaan heeft een indrukwekkend track record als verbetercoach en organisatieadviseur. Hij doceert aan tal van universiteiten in binnen- en buitenland. Leo schrijft veel whitepapers en boeken over continu verbeteren, kwaliteitsmanagement en strategisch prestatiemanagement. Zijn nieuwste boek ‘De wendbare organisatie’ is een prachtige bekroning op zijn werk.

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdacht
Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdacht
Uitgelichte afbeelding Artikel: de PDCA-cirkel is springlevend!
Artikel: de PDCA-cirkel is springlevend!
Uitgelichte afbeelding KPI's en het proces van waardemanagement
KPI's en het proces van waardemanagement

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met modellen & datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Leo Kerklaan - Associate Partner & auteur van 'De wendbare organisatie'mr. LEO KERKLAANAssociate Partner & auteur van 'De wendbare organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring