Het belang van feedback

Het ontbreken van (goede) feedback frustreert veel verbeterinitiatieven. Het is een van de belangrijkste oorzaken waarom verbetermethoden niet goed uit de verf komen en continu verbeteren mislukt. Toch brengen vele verbetermethoden het belang van feedback wel vaak naar voren. In een intelligente organisatie zijn feedback loops zelfs cruciaal om fundamenteel beter te gaan presteren. Het vormt de verbindende factor tussen je strategie, je data, agile werken, continu verbeteren en innovatie.

Dit artikel nu downloaden

Je kunt niet niet communiceren

Ga eens na in hoeveel situaties op jouw werk feedback vereist is? Beslissingen, functioneringsgesprekken, het bespreken van resultaten, evaluaties van projecten, conflicten, veranderingen, et cetera. Sterker nog je doet het eigenlijk altijd. Je kunt niet niet communiceren. Het ontbreken van een cultuur waarin feedback geven normaal is, heeft desastreuze gevolgen voor organisaties. Denk aan medewerkers die stilstaan, managers die alles zelf willen oplossen, verbeteringen die blijven hangen of slechte producten en diensten die in stand worden gehouden.

Cultuur van continue feedback

Het blijkt voor organisaties moeilijk om continu verbeteren en feedback te verankeren in het DNA van de organisatie. Veel leidinggevenden lijken moeite met feedback te hebben. Dus heerst er in de praktijk vaak een oorverdovende stilte rondom feedback. Terwijl het juist heel erg goed helpt om elkaar aan te spreken op positieve en negatieve resultaten en met elkaar te reflecteren.

Een organisatie die feedback serieus neemt, zorgt goed voor zijn medewerkers. En niet alleen dat. Ook de voordelen van feedback gaan leven. Denk aan effectievere bijeenkomsten, het plezier van successen vieren en de groei als persoon of als team. De auteur betoogt ook het belang van de tijd, ruimte en mogelijkheden om met feedback te experimenteren en daarvan te leren.

De succesfactoren achter het goud

Hoe geef ik feedback op prestaties en doelstellingen? Wanneer geef ik feedback en feedforward en hoe richt ik dit op taken, processen, zelfregie en eigenaarschap? Wat is het belang van het organisatieklimaat hierbij en welk voorbeeldgedrag is noodzakelijk?

In dit artikel zet organisatieadviseur en verbetercoach drs. Martijn Stuiver het belang van feedback en de 4 succesfactoren helder uiteen. Het bevat ook een handige checklist om jezelf en de organisatie eens langs een meetlat te leggen.

“Ik heb de inhoud doorgenomen en als erg nuttig beoordeeld. Het is nu nog niet duidelijk wanneer ik de informatie breed of in mijn cluster kan gaan inzetten. Hartelijk dank zover.”

Arie van den Boomen
Teamcoach cluster Oost, Lunet zorg

Wat zijn de opbrengsten?

Welke opbrengsten ga je ervaren wanneer je de succesfactoren kent en juist weet te hanteren? Op basis van onderzoek en onze jarenlange ervaring zien we:

  • Aantoonbaar betere financiële prestaties
  • Verbetermogelijkheden ga je sneller onderkennen en doorvoeren
  • Motivatie en grotere groei van werknemers en leidinggevenden
  • Innovatie en vernieuwing krijgt meer kans
  • Prestaties ga je ‘spontaan’ evalueren

nu downloaden

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met artikel: feedback – het goud dat continu verbetert (kennisbank) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
7559
Trainingen & workshops
7560
Deelnemers opgeleid
7561
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
7562
Kantoren
3
Jaar ervaring
14