Artikel: de PDCA-cirkel is springlevend | Hart voor kwaliteit
De auteur mr. Leo Kerklaan breekt in dit artikel een lans voor een structureel gebruik van de PDCA-cirkel.

Kwaliteitsmanagement: waarom?
Vier succesbepalende aspecten
De 5 grootste PDCA-valkuilen
Community of PDCA practice

gratis downloaden

PDCA-cirkel: het hart van kwaliteitsmanagement

Ik ben een fan van PDCA. Slim en wijs toegepast ga je met deze leercirkel zorgen dat jouw organisatie gaat innoveren. En zo kan ze zich snel aanpassen op een veranderende omgeving. PDCA én continu verbeteren zie ik als het hart van kwaliteitsmanagement. Dit betoogt mr. Leo Kerklaan, internationaal kwaliteitskundige en KPI-expert, in het gloednieuwe artikel ‘De PDCA-cirkel is springlevend’. Leo gaat hier in gesprek met de heer Van Kemenade die in een eerder artikel de PDCA-cirkel hard aanvalt. Download direct dit artikel.

Het artikel in minder dan 50 woorden

  • De kwaliteitswereld is in verwarring: wat is ook weer de focus van het vakgebied?
  • Bedrijven kunnen met PDCA continu verbeteren en processen optimaliseren.
  • De auteur breekt een lans voor structureel gebruik van de PDCA cirkel.
  • Kwaliteitsmanagers moeten PDCA-leeromgevingen inrichten voor teams.
  • Inclusief de 5 grootste PDCA-valkuilen en vele tips!

Absoluut geen mythe

De PDCA-cyclus is absoluut geen mythe in de zin zoals Van Kemenade dat betoogt. Hij gooit het kind (PDCA) met het badwater weg. Hij gebruikt het woord mythe in de betekenis van ‘verzonnen verhaal, fictie’. Dat is niet juist. Een mythe is bij uitstek een verhaal dat ons de werkelijkheid op een indringende wijze laat zien. Daarom worden mythes steeds aan volgende generaties overgeleverd. Datzelfde moet ook met de PDCA-cirkel gebeuren.

Kampioen van de PDCA-cirkel

Ik zou willen dat de nieuwe generatie kwaliteitskundigen de kampioen van de PDCA-cirkel wordt. Zij moeten, meer dan nu het geval is, leeromgevingen inrichten en quality communities vormen. Zo kunnen ze op basis van praktijkcasuïstiek steeds weer verbeteringen genereren.

download en lees verder

Over de auteur: mr. Leo Kerklaan

Leo Kerklaan heeft een indrukwekkend track record als verbetercoach en organisatieadviseur. Hij doceert aan tal van universiteiten in binnen- en buitenland. Leo schrijft veel whitepapers en boeken over continu verbeteren en strategisch prestatiemanagement. Zijn nieuwste boek ‘De wendbare organisatie’ is een prachtige bekroning op zijn werk.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met artikel: de pdca-cirkel is springlevend (hart voor kwaliteit) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
3392
Aantal trainingen & workshops
3393
Aantal deelnemers opgeleid
3394
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
3395
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14