Kwaliteit van zorg | Hoe gaan we die blijvend verbeteren?

Gaat de kwaliteit in de zorg naar beneden?

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Menzis heeft vorige week het rapport ‘Werken in de zorg 2010’ uitgebracht, gebaseerd op een nationale enquête. In de samenvatting komt naar voren dat medewerkers in de zorg niet positief zijn over de toekomst. Bijna 2/3 verwacht dat binnen nu en vier jaar de kwaliteit van de zorg afneemt.

Hoge werkdruk en veel administratie

De belangrijkste reden zijn te weinig geld voor de zorg, te hoge werkdruk en te veel administratie. Zo wordt aangegeven dat “Opvallend is dat zorgverleners veel tijd kwijt zijn aan hun administratie. Negen op de tien mensen in het onderzoek werkt als uitvoerende in de gezondheidszorg. Toch besteden zij 40 procent van hun tijd aan administratieve taken”. En dus: blijft er maar 60 procent van de tijd over voor de zorg.

Focus op bedrijfsvoering vanuit de cijfers

De administratieve taken komen mede voort uit de gewijzigde financieringsvorm en de focus op de bedrijfsvoering vanuit de cijfers. Ook ‘rework’ is een bekend fenomeen binnen de zorg. De PDCA cyclus kan dit ‘rework’ verminderen waardoor er meer aandacht is voor waar de zorg primair voor bedoeld is. En kan de kwaliteit van zorg op peil blijven en wellicht zelfs verbeteren.

Natuurlijk zijn cijfers belangrijk om inzicht te verkrijgen en te sturen, maar het advies is om dat niet alleen te doen vanuit een financieel perspectief, maar ook van het perspectief van kwaliteitsmanagement en procesmanagement.

PDCA cyclus helpt ook de kwaliteit te verbeteren

Investeren in goed gekwalificeerd personeel is overigens een ander aandachtspunt wat naar boven komt in het rapport. Passionned ondersteunt op dit moment zorgorganisaties bij zowel het verbeteren van de lasten van administratieve druk – door middel van de PDCA cyclus – als de gedragscomponent, waarbij de kwaliteit van de medewerker wordt verbeterd.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met kwaliteit van zorg (hoe gaan we die blijvend verbeteren?) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,8
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15