De 5 principes van Lean Management | Het fundament onder Lean

De 5 principes van Lean Management

Geschreven door

Streef naar perfectie vanuit de ogen van de klant met Lean Management en elimineer verspillingen.

naar de kennisbank

Waarom beginnen met Lean Management?

Veel organisaties passen Lean Management inmiddels met succes toe. Je vraagt je misschien af of Lean Management ook iets voor jouw organisatie kan opleveren. Dat is zeker het geval, zeker als je een of meer van onderstaande situaties herkent:

  • Je resultaten staan onder druk omdat klanten meer en meer voor de concurrent kiezen en dat doet pijn.
  • Je financiële ruimte neemt drastisch af omdat degene die jou financiert zelf minder middelen heeft.
  • Het verloop van je beste medewerkers is echt te hoog. De kwaliteit van je dienstverlening lijdt daaronder.
  • Een groot aantal medewerkers klaagt al een tijd over te veel stress. Ze roepen om meer personeel die je niet wilt of kunt binnenhalen.
  • Het nieuwe automatiseringssysteem zorgt voor veel fouten, miscommunicatie en herstelwerk. Er bestaat geen overzicht meer over hoe het proces zou moeten lopen.

Onze Lean-specialisten helpen je graag verder met Lean Management en de invoering ervan. Op deze pagina lees je de essentie van Lean Management en de 5 belangrijkste principes. Maar we hebben ook praktijkgerichte cursussen voor Lean & continu verbeteren en een kennisbank.

De kern: samenwerken en meer plezier voor medewerkers

Lean Management richt zich op het elimineren van verspilling in processen. Daarmee kun je niet alleen flink kosten besparen en je winst verhogen. Ook jouw klanten maak je blij. Bovendien gaan je medewerkers beter presteren en met meer plezier naar hun werk. Dit omdat je de Lean filosofie Samenwerken en Respect voor Medewerkers centraal stelt.

Wat is Lean Management?

Eerst een definitie van Lean Management:

het consequent verwijderen van overbodige stappen in een bedrijfsproces (vanuit de ogen van de klant) en tegelijk de toegevoegde waarde voor je klant verhogen.

Het mes snijdt dus aan twee kanten. Dat wat je wegsnijdt kun je weer vullen met activiteiten waar je klanten blijer van worden. Zo reduceer je ook kosten en verhoog je je toegevoegde waarde voor de klant. En natuurlijk krijgen je medewerkers zo ook meer plezier in hun werk omdat ze nu meer dingen doen die er echt toe doen. Verdere uitleg over ‘Wat is Lean Management’ vind je in de volgende paragrafen.

De 5 principes van Lean Management

Lean Management bestaat uit 5 eenvoudige principes. De figuur hieronder laat zien waar je begint, wat de vervolgstappen zijn en welke rol PDCA speelt. Het in de praktijk brengen kan echter vroeg of laat meer moeite kosten. Het gedrag van het management en de medewerkers zal moeten veranderen. Daar helpen we je natuurlijk graag bij.

De vijf principes van Lean Management

  1. WAARDE: specificeer de toegevoegde waarde voor je klant. In stap 1 van Lean Management ga je concreet de toegevoegde waarde vanuit het perspectief van de klant specificeren. Bijvoorbeeld de doorlooptijd tussen het moment van plaatsen en bevestigen van een order is maximaal 1 uur. Veel organisaties specificeren de klantwensen niet. Laat staan dat ze daarop sturen. En als ze die wel concreet maken dan hebben ze het hun klanten meestal niet gevraagd. Overigens worden ook interne klanten als klanten aangemerkt. Denk even aan een intern proces als incidentmanagement.
  2. WAARDESTROOM: definieer alle activiteiten van je proces. Hier ga je alle activiteiten opsommen die je moet doen om het product of de dienst te leveren. Het proces “Plaatsen order” omvat bijvoorbeeld de activiteiten:
    • ontvangst order
    • verwerken order in het systeem
    • controleren beschikbaarheid
    • bevestigen van de order aan de klant

    De keuze van het begin en eind van het proces maak je onder andere afhankelijk van waar het grootste probleem zit. En om het behapbaar te houden denk je na over de scope van een Lean-traject.

  3. FLOW: verwijder alle overbodige activiteiten. Je streeft naar snellere doorlooptijden, lagere kosten en een hogere kwaliteit. Alle activiteiten die niet direct bijdragen aan de toegevoegde waarde voor de klant haal je uit het proces. Wat overblijft richt je opnieuw in. Zo kan jouw product of de dienst ‘vrijer en sneller stromen’ richting je klant. Minder obstakels, geen tijdverlies en met de gespecificeerde kwaliteit. Je werkt met een multidisciplinair team dat de ‘overbodige’ en ‘vertragende’ activiteiten gaat zoeken. Zo voorkom je halve oplossingen en werk je meteen aan een cultuur van samen verbeteren.
  4. PULL: zet je klant aan het stuur. Met Lean Management zorg je ook voor ‘Just in Time’: de klant haalt de ‘trigger’ over. En zo start jouw bedrijfsproces Lean. Zodra je de trigger opmerkt, ga je activiteit 1 uitvoeren: het verwerken van de order. Dat haalt de ‘trigger’ voor activiteit 2 over: controleren beschikbaarheid. En zo ga je door voor al je activiteiten. Daarmee begin je pas met werken als het echt nodig is. Traditioneel nemen we veel te veel hooi op onze vork. We voeren vaak zaken in bulk uit omdat we automatisch denken dat het efficiënter is. De praktijk wijst anders uit. De bulk verminderen we juist ten gunste van ‘one piece flow’.
  5. PDCA: streef naar perfectie. Lean gebruikt hiervoor de PDCA cyclus. De gewenste veranderingen in de stappen 1 t/m 4 ga je nu werkelijk doorvoeren in je proces. En je borgt de resultaten daarvan. Het is veel effectiever gebleken om elke dag kleine stapjes te zetten, en soms een paar grote, en dat jarenlang vol te houden. In plaats van elke paar jaar een groot project waarvan de resultaten tegenvallen. Perfectie zullen we natuurlijk nooit bereiken. Het gaat hier om de mindset die gericht is op de lange termijn en steeds weer een stapje beter worden. Dan kun je Lean Management ook met succes volhouden en jarenlang bovengemiddelde resultaten halen.

De 10 Gouden Regels van de Lean Manager

Het management speelt een cruciale rol voor het slagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan zijn Lean medewerkers. Zij krijgen ruimte om te experimenteren bijvoorbeeld om nieuwe processtappen of aanpassingen uit te proberen. Dat gaat niet altijd direct goed. Lees hier verder…

De voordelen van Lean Management voor jouw organisatie

De voordelen van lean managementHet recept om echt resultaat te bereiken vind je in de beschreven stappen hiervoor. Welke resultaten mag je eigenlijk van Lean Management verwachten?

Het Leanmes snijdt aan twee kanten:

  • Kant 1: je verhoogt de productiviteit, kwaliteit en winst
  • Kant 2: je doorlooptijden, werkvoorraden, kosten en verspilling gaat omlaag

Klanten, medewerkers, management en andere stakeholders allemaal tevreden. Een prachtig resultaat dat we graag helpen te realiseren.

Trainen en Lean direct toepassen?

Wij bieden een 3-daagse interactieve Lean Training aan met een uniek Lean Processpel. De training is op het niveau van Green Belt en je krijgt ook een officieel certificaat. Je competenties ‘klantgedreven’, ‘datagedreven’ en ‘resultaatgericht’ gaan zeker verbeteren. Na het volgen de training kun je meteen met Lean Management aan de slag in je eigen organisatie. En je weet hoe je succesvolle samenwerking vorm kunt geven.

Liever direct aan de slag? Neem dan contact op met een van onze Lean-consultants voor meer informatie of maak een afspraak.

Neem contact met ons op

Reageer op dit artikel van Louis Brackel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 5 principes van lean management (het fundament onder lean) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
8382
Aantal trainingen & workshops
8383
Aantal deelnemers opgeleid
8384
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
8385
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14