Vijf belangrijke Lean trends 2024

Foto Gijs Eerdmans
Auteur: Gijs Eerdmans
Lean Black Belt & adviseur datagedreven werken
Inhoudsopgave

Aan de ene kant zijn er organisaties die al een tijd geleden begonnen zijn met de invoering van Lean. Ze zijn elke dag weer op zoek naar nieuwe “Lean kansen”. Aan de andere kant zie je organisaties die net beginnen, zoals in de zorg. Ze zijn bezig met experimenten en de maken de eerste resultaten mee. Voor de eerste groep wat meer ervaren organisaties leren wij uit de praktijk dat ze nog jaren verder kunnen verbeteren op basis van de Lean filosofie. Lean kent veel aspecten en lagen waarvan er vele onontgonnen blijven. Bijvoorbeeld het toepassen van 5S op de werkomgeving verslapt vaak. Ook de aandacht voor het meten van kleinere verbeteringen maar ook de grotere Kaizens neemt vaak af. Terwijl de organisatie juist de ervaring heeft dat dat allemaal heel krachtig werkt.

Er zijn nog enorm veel kansen te pakken

In plaats van naar nieuwe managementtools te zoeken leren we van zeer succesvolle organisaties dat ze vele jaren op basis van Lean het verschil hebben gemaakt en dat nog steeds doen. Er zijn nog enorm veel kansen te pakken.

Laten we eens kijken naar de huidige status van Lean. Op basis van onze implementatie ervaringen, signaleert Passionned Group de volgende trends in Lean.

Trend #1: Lean heeft impact op elke sector

De Lean filosofie wordt meer en meer toegepast in bijna elk denkbare sector. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Lean gerelateerde congressen dan tref je sprekers en deelnemers aan van alle delen van de commerciële en publieke sector, inclusief de zorg, financiële instellingen, retail, IT en de overheid. En natuurlijk sprekers en deelnemers uit de traditionele sectoren van productie en supply chain.

Hoewel de associatie met productie nog steeds sterk is zien we die afnemen. Dankzij de vele goede toepassingen van Lean in andere sectoren. Denk bijvoorbeeld aan een heel aantal Nederlandse ziekenhuizen en Rijkswaterstaat. En wat dacht je van de disruptieve bedrijven als Google en Uber? Allemaal zeer Lean georganiseerd. Maar ook in het middenbedrijf komen we veel goede toepassingen tegen. Denk dan aan handelsbedrijven, uitzendbureaus en IT bedrijven.

Trend #2: Lean: van programma naar dagelijkse kost

Organisaties die starten met Lean doen dat veelal op kleine schaal. Precies zoals verandermanagementgoeroe John Kotter als best practise ziet. Begin klein, met support en de daarbij behorende visie van het topmanagement. En zorg dat je dan steeds verder uitbreidt. Lean opstarten met aandacht in de vorm van een programma, ondersteund door externe hulp. En die externen moeten zich zo snel mogelijk overbodig maken. Hoe? Doordat zij de Lean filosofie, de kennis en ervaring overbrengen op de organisatie.

Lean wordt door succesvolle organisaties gezien als water uit de kraan. Iedereen heeft het nodig en vaart er wel bij. Het is gewoonte geworden om je bij alles af te vragen: hoe kun je permanent zorgen voor het toevoegen van waarde voor de klant. Samen met de collega’s en liefst ook regelmatig met de klant verspillingen signaleren en oplossen. Bij de koffieautomaat is het gesprek van de dag: “welke Kaizen (verbeteractie) hebben jullie nu onderhanden?”. En als je een organisatie rondloopt dan zie je her en der Value-Stream Maps hangen voor die verbeteringen.

Trend #3: Steeds vaker onderdeel van “transformaties”

Technologie ontwikkelt zich zo snel, business modellen kantelen en de concurrentie zie je aanzwellen. Hierdoor realiseren veel organisaties zich dat ze veel grootschaliger en breder moeten veranderen. Organisaties moeten veel wendbaarder worden. En daarvoor is intelligentie nodig. Een intelligente, datagedreven organisatie vertaalt haar visie naar praktische uitvoerbaarheid. Het management en de medewerkers beschikken over dynamische dashboards en slimme tools. Tot slot: processen verlopen soepel en daarmee is de organisatie wendbaar geworden. Gewenste resultaten behalen ze eerder en met groter gemak.

De verandering die nodig is om een intelligente en dus wendbare organisatie te worden komt vaak op transformatie neer. De omvang verschilt van organisatie tot organisatie. Maar over het algemeen zie je strategie, Lean, programma- en verandermanagement samensmelten tot één initiatief om de organisatie te ontwikkelen.

Lean vormt vaak het leidende element in veel van deze grootschalige veranderingen. Kijk maar eens naar het grote succes van Buurtzorg: Lean op een extreme manier met veel succes toegepast. Veel van de principes van Buurtzorg kunnen zo in andere sectoren ook tot succes leiden. En dat doen ze al.

Trend #4: “Value Stream Thinking” als manier om processen end-to-end te verbeteren

De betekenis van de Waardestroom en het gebruik van Value Stream Mapping (VSM) neemt toe. Maar effectieve toepassing van VSMs laat nog wel eens te wensen over.

In een aantal gevallen zijn de VSM’s niet veel meer dan procesplaten. Zonder methode om de end-to-end resultaten van het proces te meten kun je ze geen VSM noemen. En als ze je niet door een team laat ontwikkelen maar op de oude manier door 1 op 1 interviews dan zijn ze veel minder krachtig. Het gaat niet alleen om het resultaat maar vooral ook om de weg er naartoe.

Ook ligt er een grote kans om Value Stream Management toe te passen, dé manier om de end-to-end value stream op continue basis te verbeteren. Gelukkig realiseren veel organisaties zich meer en meer dat hun hoge, diepe silo’s en gebrek aan cross functionele flow en samenwerking een negatief effect hebben op de klanttevredenheid, kwaliteit, innovatie, teamwerk en kosten.

Trend #5: Lean wordt meer gezien als managementsysteem

Hoewel velen Lean in eerste instantie zien als een set verbetertools gaan ze het tijdens de invoering van onderdelen steeds meer zien als een managementsysteem. Lean Management bestaat uit een aantal eenvoudige principes. Het in de praktijk brengen kan echter vroeg of laat meer moeite kosten. Waarom dat zo is? Omdat het gedrag van zowel het management als de medewerkers zal moeten veranderen.

Lean Leiderschap is de techniek van het managementsysteem die je nodig hebt voor Lean verbeteringen en het vasthouden van de voordelen. Maar ook vormt ze de set van leiderschapscompetenties die verder gaat dan de ‘normale’ suite van leiderschap skills.

“Gemba Management” is bijvoorbeeld een vorm van gedrag dat we verwachten van een Lean Leider tijdens zijn dagelijkse werk op de werkvloer (de “Gemba”). Hoewel er goede vorderingen worden gemaakt, moet er bijvoorbeeld nog veel gebeuren om deze verwachtingen qua skills ook in de leiderschapsmodellen van HR en in trainingen te verankeren.

Lees ook:

Wat is jouw mening?

Wat denk jij hiervan? Ben je het met deze trends eens? Of zie je ook nog andere trends? Hoe ziet dat in jouw organisatie eruit? We gaan daarvoor graag de dialoog met je aan. Laat dus je reactie achter!

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Value Based Health Care: patiëntenervaringen staan centraal
Value Based Health Care: patiëntenervaringen staan centraal
Uitgelichte afbeelding De 10 Gouden Regels van de Lean Manager
De 10 Gouden Regels van de Lean Manager
Uitgelichte afbeelding De 5 principes van Lean Management
De 5 principes van Lean Management

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring