PDCA is in elk intelligent bedrijf aanwezig
Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Dat zie je ook terug bij Fietsenwinkel.nl. Zij sleepten onlangs de prestigieuze titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ in de wacht.
Waak voor een continu verbetertrauma
Wil je succes bereiken met de PDCA-methodiek dan moet je goed opletten. Want het luistert erg nauw. Zonder inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren werkt het bijvoorbeeld helemaal niet. En bovendien is een misstap soms snel gemaakt. Als je niet oplet dreigt het gevaar dat je organisatie of team in een continu verbetertrauma raakt. En dan ben je verder van huis. Wees daarom alert op de 5 grootste PDCA-valkuilen.
1. Plan-Do-Plan-Do blijft zich herhalen
Het patroon van Plan-Do-Plan-Do blijft zich herhalen. Aan Check en Act kom je niet toe. En er is altijd wel weer een nieuw plan dat je uit de kast kunt trekken. De fout hier is dat je PDCA niet consequent toepast. Wil je de gewenste verbetering bereiken dan moet je de leercirkel rond maken. En dat moet je zo snel en zo vaak mogelijk doen. Je miskent de kracht van PDCA wanneer je deze slechts 1x per jaar toepast.
2. PDCA zonder Try and Test
Deze valkuil is bekend terrein voor managers met een overmatige beheersinstelling. Ze zien PDCA vooral als tool om het werk te plannen en te controleren. Je zit dan opgescheept met een aanpak die belemmert in plaats van echte problemen oplost. Je mag van die managers niet experimenteren, want dat wordt als risicovol gezien. Maar Try and Test is juist de essentie van de Do- en Check-stap. Bovendien is experimenteren bepalend voor het eigenaarschap van oplossingen voor de dagelijkse knelpunten. En dat eigenaarschap is juist weer cruciaal om samen vooruit te komen.
3. PDCA zonder specifieke verbeterintentie
Nog vaak zie je organisaties PDCA louter toepassen als hulp bij de uitvoering van het gewone proces. De derde valkuil. Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar ‘het ontbrekende’ in een proces. Vervolgens gaan ze dat correctief toevoegen zodat het proces weer doet waarvoor het bedacht is. Allemaal heel nuttig, maar het draagt niet bij aan het continu verbeteren van processen. Alleen met een specifieke intentie om je proces te verbeteren komt PDCA tot zijn recht. Maar let op: continu verbeteren is wel een standaard onderdeel van je functie.
PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

In dit complete PDCA-boek komt het hele spectrum van datacratisch werken aan bod. Dit is een splinternieuwe, veelbelovende manier van werken. De auteur gaat uitgebreid in op de basisprincipes van PDCA, continu verbeteren en leerprocessen in organisaties. Bestel het boek direct (geen verzendkosten).
Training PDCA & kwaliteitsmanagement

Deze praktijkgerichte training PDCA & kwaliteitsmanagement voorziet je van direct toe te passen continu verbeter-kennis. Zo kun je een leidende en adviserende rol pakken in verbetertrajecten in jouw bedrijf. Je leert en oefent met alle benodigde vaardigheden, technieken en kwaliteitsbouwstenen. Meld je hier direct aan voor de eerstvolgende sessie van 19 t/m 21 mei 2021
4. PDCA om een plan te implementeren
Deze valkuil begint met een plan van hogerhand zonder veel analyse of ‘wijsheid’. Maar het plan is wel al tot in de puntjes uitgewerkt. Vervolgens zal het hoger management er alles aan doen om dit plan uit te voeren. Ook al blijkt gaandeweg dat het plan op verkeerde aannames berust. Ook dit raakt niet de essentie van PDCA. De werkvloer komt in een spagaat. Zij moeten allerlei ‘trucs’ uithalen om het plan (optisch) te realiseren. Intussen proberen ze in de praktijk toch zo veel mogelijk te blijven doen wat nuttig is. Dit is vermoeiend en vervelend. En uiteraard slecht voor je resultaten.
5. PDCA zonder KPI’s en data analyse
Misschien wel de belangrijkste valkuil: proberen om PDCA aan de praat te krijgen zonder echte KPI’s. Je gaat merken dat je continu verbeter-proces op drijfzand berust. Je zakt steeds verder weg. Zonder KPI’s kun je niet goed plannen en geen normen en targets stellen. En je mist data om de uitvoering te monitoren en te analyseren. Het check-gesprek gaat uiteindelijk nergens over want je weet niet of je goed of fout zit. Je blijft steken in algemeenheden. Wil je PDCA laten werken als precisie-instrument dan moet je goed nadenken over je KPI’s. Die rijgen de stappen aan elkaar. En alleen dan heb je een sterk verhaal.
Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan