Datagedreven procesmanagement | Tips voor banken

Datagedreven procesmanagement: do’s en don’ts voor banken

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Data koppelen en het gericht aanbieden van diensten

Ook banken kunnen beschikken over steeds meer data op klantniveau, waarmee in principe een veel verfijndere klantanalyse kan worden gemaakt. De grootste uitdaging is de koppeling te maken tussen die data en het gericht aanbieden van diensten, stelt Ko Achterberg, organisatieadviseur, hoogleraar procesmanagement en associate partner van Passionned Group.

Anticiperen op wat de klant nodig zou kunnen hebben

Analyse van het klantgedrag is één ding, maar anticiperen op wat die klant dan nodig zou kunnen hebben en hem gericht op de juiste manier benaderen, dat is heel iets anders. In de praktijk blijkt het een horde te zijn die veel banken nog niet weten te maken; uitzonderingen die redelijk op weg lijken als bijvoorbeeld Theodoor Gilissen Bankiers en Van Lanschot Bankiers daargelaten.

Don’ts

  1. Rusten op je IT-lauweren, de wereld verandert snel.
  2. Vertrouwen op een conventionele strategie, zonder een ten minste hybride IT-variant in die strategie mee te nemen.
  3. Blijven aanrommelen met verouderde systemen die dateren uit de jaren tachtig. Er zijn wel allerlei schillen omheen gebouwd, maar je kunt niet tot in het oneindige die oude systemen blijven handhaven. Ja, er zitten veel klantgegevens in die oude systemen; die zal je moeten migreren naar moderne systemen.
  4. Aanbieden van zeer geïndividualiseerde diensten aan die je verder niet ter beschikking stelt; dat is niet kostenefficiënt.

Do’s

  1. Leg informele data vast en maak die op een nader te bepalen wijze toegankelijk.
  2. Identificeer en analyseer patronen. Aan de ene kant moet je patronen analyseren, in welke richting beweegt de markt zich? Kijk naar wat de generieke patronen in die klantbewegingen zijn. Daaruit haal je dan de individuele klantkenmerken om een min of meer op maat gesneden aanbod te kunnen doen binnen een dienstenpakket in die richting.
  3. Zoek afhankelijk van de levensfase waarin je klant zit naar een combinatie van mogelijkheden in relatie tot de maatschappelijke veranderingen. Een klant moet bijvoorbeeld beter naar zijn eigen pensioen gaan kijken. Maar als je een jong gezin hebt, met kinderen en je hebt net een huis en een hypotheek, dan zijn dat toch lastige dingen. In dit soort combinaties zoek je naar een relevante groep klanten die je een ingesloten aanbod kunt doen.
  4. Kijk naar succesvolle voorbeelden in andere sectoren. In bijvoorbeeld de maakindustrie kun je veel gerichter bijhouden wat er met jouw klant gebeurt. En maak gebruik van data via Internet of Things. Ook in de toeristenbranche kun je veel meer met data doen; vastleggen wat klantvoorkeuren zijn als het gaat om ontbijt, lunch en diner, bloemen op de kamer. Verder kun je ervoor zorgen dat een klant via een app op zijn telefoon toegang heeft tot zijn kamer of hem de optie bieden om extra dingen te bestellen. Ook daar geldt dat je moet kijken in welke richting klanten zich bewegen om de dienstverlening te kunnen individualiseren.
  5. Creëer experimenteertuinen. Laat jonge mensen vooral hun gang gaan, die zijn meer bedreven in het omgaan met moderne technologie.
  6. Upgrade oude platformen naar nieuwe, adequate technologie en combineer conventionele systemen met marketing en social media.
  7. Houd het onderhoud op bestaande infrastructuur zo laag mogelijk, zodat je voldoende middelen overhoudt om te kunnen investeren in nieuwe ontwikkelingen, technologieën en concepten.

Leer alles over procesmanagement van Ko Achterberg in de 3-daagse training Procesmanagement.

Ontdek wat Big Data en predictive analysis voor jouw bedrijf kan betekenen. Schrijf je in voor de 3-daagse training in geavanceerde Big Data analytics.

Reageer op dit artikel van Ko Achterberg

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven procesmanagement (tips voor banken) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
8661
Trainingen & workshops
8662
Deelnemers opgeleid
8663
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
8664
Kantoren
3
Jaar ervaring
14