Breed onderzoek gezondheidszorg naar misstanden | Nieuws

Brennikmeijer wil breed onderzoek gezondheidszorg

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Ernstige misstanden in ziekenhuizen komen veel te laat aan het licht. En zelfs als ze naar buiten komen, dan staan patiënten in de kou. Gedegen kwaliteitszorg kan de gezondheidszorg sterk verbeteren.

Ombudsman

Brennikmeijer wil breed onderzoek gezondheidszorg naar misstandenDat wist de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer zaterdag in het Nieuws van RTL te melden. De misstanden in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse vormden de aanleiding. Vrijdag werden die naar buiten werden gebracht. De zorg zou in het ziekenhuis al jaren onder de maat zijn. Dit is opmerkelijk omdat de ‘Kwaliteitswet Zorginstellingen’ organisaties in die branche verplicht om ‘verantwoorde zorg’ te leveren. Veel instellingen laten zich periodiek auditen op kwaliteit door de HKZ.

Flinke kritiek

Brenninkmeijer uit flinke kritiek op het zorgsysteem. “We zien dat mensen gewoon niet de goede informatie krijgen. Er zijn eigenlijk geen goede mechanismen om ziekenhuizen en zorginstellingen die niet goed functioneren te corrigeren. Dat vind ik zorgwekkend.” Kwaliteitszorg binnen ziekenhuizen zou vanzelfsprekend moeten zijn. Zodat zij zelf misstanden uit de weg kunnen ruimen en elke dag continu kunnen verbeteren.

Patiënten staan in de kou

De ombudsman vindt dat patiënten vaak in de kou staan. “Zij hebben het nakijken.” Hij wil een groot onafhankelijk onderzoek naar de misstanden. Maar vandaag kunt u al beginnen met het continu verbeteren van de kwaliteit door het invoeren van de Deming cirkel. En daarmee verbetert u niet alleen de kwaliteit, maar tegelijkertijd ook uw winstgevendheid.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met breed onderzoek gezondheidszorg naar misstanden (nieuws) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,8
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15