Blog over slim verbeteren

Blog over Slim verbeteren


Blog over Slim verbeteren: pagina 1 van 4
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de datagedreven verbeterconsultants van de Passionned Group over continu verbeteren en slimme organisaties. Je vindt hier verschillende artikelen over meten, gedrag, kwaliteit, leiderschap en procesoptimalisatie. Bestel ook ons boek ‘De intelligente organisatie’ (6e druk) of De wendbare organisatie (2016).

Hoe verbind ik “Passie” met “Plan”?

Een belangrijke les die we kunnen trekken op basis van The Hedgehog Concept van Jim Collins (2004) is dat passie alleen onvoldoende is. Passie is, zoals betoogd in mijn vorige blog, een belangrijk startpunt, een noodzakelijke voorwaarde om de organisatie in beweging te krijgen. Zodra passie echter verwordt tot ongebreidelde passie, wordt het lastig om iets structureel neer te zetten. Iets duurzaams dat relevantie en impact heeft in onze moderne, vluchtige wereld. Je wilt immers geen eendagsvlieg zijn.

5 aanjagers voor datacratisch werken

Het klinkt mooi, al die verschillende fasen van de PDCA-cyclus en het werken met data, maar hoe implementeer je dit allemaal? Hoe krijg en houd je de continu verbetercycli aan de praat? Om datagedreven verbetercirkels succesvol te implementeren, benoem ik hier vijf aanjagers.
1. Organiseer feedback
Nummer 1 is feedback organiseren. Hoe ga je dat realiseren, hoe ga je ervoor zorgen dat mensen die openheid ervaren, ook veiligheid en een veilige leeromgeving ervaren waarbij mensen met respect voor collega’s, altijd kunnen zeggen wat ze vinden en wat ze denken.

Passie gezocht!

Het aanwezig zijn van een plan is niet de enige en niet de eerste voorwaarde waardoor mensen in beweging komen. Een goed plan helpt weliswaar om stapsgewijs aan productontwikkeling te doen, om tot een verbetering van dienstverlening te komen of om een marktkans te verwezenlijken, maar dat is niet het beginpunt waardoor mensen intrinsiek gemotiveerd zijn.

Martin Luther King riep niet uit: I have a plan! En hij riep al helemaal niet: I have a planning! Hij schreeuwde: I have a dream! In een droom zijn motiverende vergezichten werkzaam; heel andere krachten dan die werkzaam zijn in een plan of een planning.

Vacature: commercieel ingestelde Recruiter

Ben jij die zelfstandige, gepassioneerde en assertieve recruiter die op zoek is naar een doorgroeifunctie binnen de boeiende wereld van interim-management en consultancy? Dan is Passionned Group geïnteresseerd om met jou kennis te maken.

Als fulltime Commercieel Recruiter (32-40 uur) ben jij van essentieel belang voor onze opdrachtgevers. In deze gevarieerde functie is het belangrijk dat je eager, commercieel gedreven en professioneel bent. Je schakelt soepel tussen verschillende opdrachten, taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast beschik je over uitstekende communicatieve vaardigheden. Je hebt minstens enkele jaren ervaring als recruiter, intercedent of detacheerder en je wilt je horizon verbreden. Je loopt niet weg voor de commerciële taken en verantwoordelijkheden.

Zes voordelen van datacratisch werken

Datagedreven verbetercirkels helpen om snel en betrouwbaar de juiste bewegingen te blijven maken. Maar waarom zouden mensen dit eigenlijk willen doen? Waar komt de intrinsieke motivatie vandaan waardoor ze het datacratische werken gaan omarmen? Waarom zouden mensen de regie willen nemen? Het antwoord is eenvoudig: omdat datacratisch werken nu eenmaal een groot aantal voordelen heeft. In deze blog beschrijven we de zes belangrijkste voordelen van datacratisch werken.

De datacratische PDCA

Uit de case van het NPRZ blijkt al direct wat je kunt bereiken door data te koppelen aan het werken in verbetercirkels. In mijn boek Datacratisch werken koppel ik een aantal belangrijke andere begrippen ook aan de term PDCA. Zo komen we tot de datacratische PDCA. Deze andere termen helpen om datacratisch te kunnen leren en de leerlus geschikt te maken voor de 21e eeuw. Zo komen we tot een datacratische PDCA-cyclus:

De kracht van Kritieke Prestatie Indicatoren

Naast het SMART maken van je prestaties is het ook zaak om ondubbelzinnig vooraf vast te stellen naar welke indicatoren je gaat kijken om de prestaties te meten. SMART meten is één, maar twee is: wat gá je nu eigenlijk SMART meten? Je kunt niet alles meten en ook niet overal tegelijkertijd op sturen. In deze blog benadrukken we hoe belangrijk het is om de juiste KPI’s te kiezen.

Onvervalste KPI’s werken als een vergrootglas. Het zijn cruciale signalen die je snel en steeds wilt kunnen waarnemen en waarop je direct kunt ingrijpen als deze onder een bepaalde drempelwaarde zakken of juist boven een bepaald maximum uitstijgen.

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

Volgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs. De roep om heldere ijkpunten klinkt luid en duidelijk.
De afgelopen jaren maakten onderzoekers van de Onderwijsinspectie volgens eigen zeggen “een film” van de staat van het onderwijs. Die film bevat soms schokkende beelden. Zie ook onze blog: Onderpresterend onderwijs is grote schadepost. Regelmatig zien onderwijsinspecteurs bijvoorbeeld innovaties die niet kansrijk zijn, in een enkel geval gaat het zelfs om bewezen ineffectieve innova­ties!

Focus op het gezamenlijke doel

De beproefde businessmodellen, zoals veel organisaties die sinds jaar en dag gebruiken, staan zwaar onder druk. De markt verandert razendsnel en daaraan moet elke organisatie zich adequaat kunnen aanpassen. Wendbaarheid van de gehele organisatie is nodig om mee te kunnen zwemmen met de stroming. “Go with the flow” vraagt alertheid, maar vooral focus.

In mijn vorige blog gaf ik al aan dat passie een grote rol speelt bij het bepalen van de missie en strategie. Als je dit als team doet, en iedereen vanuit zijn of haar eigen passie samenbrengt, ontstaan meestal de beste plannen. Gepassioneerde mensen alleen zijn echter niet voldoende om de concurrentieoorlog te winnen, want een plan moet iedereen ook daadwerkelijk op ieder detail goed oppakken. Er moet focus op liggen, anders ontstaan er bottlenecks.

Gestolde organisaties

Veel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

PDCA als reguliere verbetercirkel en als experimenteerruimte

Een traditionele opvatting in Nederland van PDCA is deze: mensen voeren het normale werk uit, ze kijken of het goed ging en bedenken vervolgens proactief een aantal acties die ze gebruiken om verbeteringen door te voeren. Maar dat is niet de enige benadering vanuit PDCA. Wat je met PDCA ook of juist beoogt, is om te leren via experimenteren.

Door PDCA als experimenteerruimte op te vatten, stap je even uit het reguliere (PDCA)proces en probeer je iets nieuws (je Plan), voert dit uit (Do) en kijkt of het werkt (Check). Als het beter werkt dan de oude situatie, ga je het borgen (Act) en neem je de getoetste oplossing op in de reguliere PDCA. Wanneer je leren en een continu verbeteren cultuur zo benadert, dan is het startpunt dat je mensen die ergens werken vraagt om verantwoordelijkheid te nemen over hoe het werk beter kan.

Zoek de passie op in jouw organisatie

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken?

Iedereen zal het herkennen, soms heb je van die dagen dat je écht geen zin hebt in je werk. Af en toe een dag ongemotiveerd zijn, dat is zo erg nog niet. We hebben allemaal wel eens een slechte dag, maar er gaat toch echt iets fundamenteel fout als je jezelf het grootste gedeelte van de werktijd niet meer kunt oppeppen om je werk te doen. Vaak komt dat omdat je volledig volgens een plan werkt dat door iemand anders, je leidinggevende bijvoorbeeld, is bedacht en geïmplementeerd. Kortom: je kunt in je werk je ei kwijt niet meer kwijt.

De 3 kerncompetenties van een procesarchitect

Bij het procesdenken komen drie belangrijke competenties om de hoek kijken die het succes van een procesarchitectuur (voorbeeld) meebepalen. Een competentie is een bekwaamheid die herkenbaar is in waarneembaar gedrag dat zich gedurende langere tijd, regelmatig en onder verschillende omstandigheden herhaalt. Een competentie wordt bepaald door de kennis, houding en vaardigheden waaruit het waarneembare gedrag ontstaat. De volgende figuur geeft dit schematisch weer.

4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuur

Nu we het nut van een procesarchitectuur kort hebben aangestipt, dringen zich direct nieuwe vragen op. Wat gebeurt er als een organisatie géén goede procesarchitectuur heeft? En hoe gebruiken we het procesarchitectuur ontwerp om tot een betere inrichting en werking van de organisatie te komen? Wat gaat er eigenlijk mis als de procesarchitectuur (voorbeeld) in een organisatie ‘niet op orde’ is?

Procesarchitecturen bouwen vraagt om een andere manier van denken

Als de procesarchitectuur in een bedrijf of instelling ‘niet op orde’ is, dan komt dat vroeg of laat vanzelf als een boemerang terug. Klanten klagen in consumentenprogramma’s dan over hun hypotheekverstrekker, telecomprovider, pakketjesbezorger of leverancier van zonnepanelen. Of ze stellen de lange reparatietijden van hun elektrische fiets, computer of Tesla aan de kaak. Tegelijkertijd proberen consumenten hun gram te halen op social media, waar ze het bedrijf of de overheidsdienst aan de schandpaal nagelen. De afdeling klantenservice maakt inmiddels overuren.

Boeklancering Datacratisch Werken

Als het aan Passionned Group ligt, wordt 2019 het jaar van datacratisch werken. Om organisaties hierbij te helpen, publiceert Passionned Publishers de nieuwe titel ‘Datacratisch werken’. Dit managementboek is een must-read voor iedere organisatie die continu leren en verbeteren wil combineren met agility en innovatie.

In dit boek beschrijft auteur Daan van Beek, oprichter van de Passsionned Group, uitgebreid de voordelen van datacratisch werken. Hij geeft hiervoor een raamwerk en twintig bouwstenen. Verder toont hij aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden aan dat datacratisch werken de passie en het plezier weer terug kan brengen op de werkvloer.

Datageletterdheid: dé kerncompetentie voor 2019

Slechts 24 procent van de beslissers in het internationale bedrijfsleven geeft aan dat zij volledig vertrouwen op hun eigen vaardigheden om data te lezen, ermee te werken, deze te analyseren en te bediscussiëren. Deze alarmerende conclusie trekken de initiatiefnemers van het wereldwijde Data Literacy Project. Spoiler: 2019 zou wel eens het jaar van de datageletterdheid kunnen worden.

Het begrip ‘geletterdheid’ is volgens Wikipedia veel ruimer dan menigeen denkt. Het is de competentie om met informatie om te gaan, deze te begrijpen en doelgericht te gebruiken. In Nederland zet Prinses Laurentien zich sinds 2001 onverdroten in voor de bevordering van geletterdheid. Op haar initiatief is in mei 2004 Stichting Lezen & Schrijven opgericht. Hoewel de stichting zeker successen boekte in haar niet aflatende strijd tegen het analfabetisme, is die strijd zeker nog niet gestreden.

De hobbelige en kronkelige weg naar duurzame verandering

Verandering is een fact of life. Nieuwe software, aanpassingen van processen en updates van systemen houden de gemoederen in organisaties dagelijks flink bezig. En dan laten we de digitale transformatie voor het gemak maar even buiten beschouwing. Zonder je te verdiepen in de psychologie van veranderingsprocessen, zonder heldere communicatie en zonder te investeren in menselijke, vooral ‘warme contacten’, zijn dergelijke projecten gedoemd te mislukken. Dat is de rotsvaste overtuiging van Ericka Petrignani, associate partner bij de Passionned Group. Met haar strakke stakeholderbenadering heeft zij al menige organisatie uit de brand geholpen. Wat is de ‘secret sauce’ die zij gebruikt voor verandertrajecten?

Onderzoekers leggen ‘blind spots’ Nederlandse managers bloot

Nederlandse bedrijven laten nog een groot omzet- en winstpotentieel braak liggen. Het optrekken van de managementkwaliteit naar een hoger niveau kan gemiddeld leiden tot een vier procent hogere omzet en een maar liefst zeven procent hogere winst per werknemer. Tegelijkertijd is Nederland internationaal vergeleken al superefficiënt. Is het glas nu halfvol of halfleeg? Een samenvatting van een interessante studie met enkele opmerkelijke resultaten.

Met 4 letters je KPI’s verbeteren

Deze vier letters (PDCA) kunnen bedrijven en instellingen transformeren van domme tot intelligente organisaties. En dat heeft impact op je klanttevredenheid, je marges en je medewerkers. Tenminste als je consequent de PDCA cirkel kan laten draaien op verschillende niveaus in jouw organisatie. Maar hoe doe je dat en waar zit vaak het knelpunt?

De Plan- en de Do-stap lukken vaak wel, maar dan?
Welke rol spelen kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) in de PDCA cyclus?

Vier must-do’s voor procesverbetering

Effectieve processen zijn processen die het procesdoel direct realiseren. Het proces voegt zelf geen rompslomp toe, integendeel: het kenmerk van effectieve processen is maximale doorstroming (‘flow’). Wat kan je doen om een bestaand proces meer effectief te maken?

Laten we het Toyota Manufacturing Systeem bestuderen om te zien hoe dat moet. Voor elk bestaand (sub)proces bekijk en beoordeel je frequent – zowel systematisch als nauwkeurig – hoe je waarde toevoegt en hoe waardetoevoeging stagneert. Als een procesverbetering is getest en betere procesprestaties mogelijk zijn, verhef je het verbeterde proces tot de nieuwe standaard. Die werkwijze, vaak onder de naam van Lean of PDCA verbeteren, leidt tot een stroom van kleine verbeteringen. Verspillingen dring je zo steeds verder terug. Dit inzicht (‘procesprestaties kunnen altijd beter’) is niet zonder betekenis voor managers. Het stelt ze voor een keuze: kies je wel of kies je niet voor het permanent evalueren van de effectiviteit van je processen.

Nieuwe whitepaper ‘Lief zijn voor processen’

Bij processen denken mensen al gauw aan dwang of controle. Iemand in de organisatie ’verzint’ procesbeschrijvingen en voorziet ze van checklisten, formulieren, instructies en beslismomenten. Zo wordt het proces een strak keurslijf en dat gaat ten koste van de eigen inbreng en creativiteit van medewerkers. Niet lief!

Er lijkt een spanning te bestaan tussen control en commitment. Kunnen we die spanning beteugelen? In deze whitepaper betoogt Leo Kerklaan dat het mogelijk is enkele fundamentele keuzes te maken die leiden tot een SLIM-managementsysteem met minder bureaucratie en betere prestaties.

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

CFO Davy Louwers van Fietsenwinkel.nl (midden) ontvangt de Dutch BI & Data Science Award uit handen van juryvoorzitter Menno Lanting (rechts) en initiatiefnemer Daan van Beek van Passionned Group. (Foto Serge Ligtenberg)

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group.

365 graden feedback heeft de toekomst

360 graden feedback is een uiterst nuttig instrument om inzicht te krijgen in iemands sterke, maar ook minder sterke kanten. Teamleden, collega’s buiten het team, medewerkers, het management, jezelf en tot slot interne en externe klanten geven je terugkoppeling op iemands functioneren. Regelmatig pas ik dit zelf toe in coachtrajecten waarin ik cliënten vraag om feedback te verzamelen over hun kwaliteiten, talenten en hun valkuilen. En ook als het gaat om input voor mijn eigen handelen en groei.

Leren van je fouten? Dat kun je leren!

Hij had volgens hem een enorme fout gemaakt. Van tevoren dacht hij dat hij het goed had begrepen. Maar zijn manager had voor het gesprek al duidelijk laten weten dat hij de opdracht niet echt zag zitten. De manager keurde zijn plan en de doorrekening van de scenario’s meteen af. Het gesprek verliep stroef en afwachtend. Zijn leidinggevende viel meteen met de deur in huis: “Ik had er meer van verwacht, vooral gezien jouw arbeidsvoorwaarden en ervaring.” Hij had zich nog nooit zó onbegrepen en afgeserveerd gevoeld. Met een brok in zijn keel verliet hij de vergaderruimte.

7 tips voor een datagedreven Lean aanpak

Lean was tien jaar geleden al hot en blijft zijn nut bewijzen. Maar als je Lean nu wilt implementeren in jouw organisatie, kun je er nog meer voordeel uit halen door het te combineren met datagedreven werken. Je slaat twee vliegen in één klap: je kunt nog efficiënter én klantgerichter opereren. Zeven tips voor een succesvolle implementatie van datagedreven Lean.

Lean gaat over het slim inrichten van processen. Medewerkers worden veel meer bij het proces betrokken, zodat ze de vrijheid nemen om samen het proces te verbeteren. Lean staat ook voor afspraken over de taken en de communicatie daarover. Zo ontstaat een betere afstemming over de inhoud en het proces. Nu zien we nog te veel dat iedere medewerker zijn eigen ding doet, in een silo, omdat dat ooit zo is afgesproken. Daardoor ontstaat ruis.

Wat doe jij je team aan?

De waan van de dag heerst. Je rent met elkaar van de ene onderbreking naar de volgende. En je focus ligt voornamelijk op het afronden van belangrijke lijstjes van taken en activiteiten van bijvoorbeeld je corporate, product of sprint backlog (scrum). Het lukt niet om met het team echt zelforganiserend of resultaatgericht te werken. Teamleden werken regelmatig langs elkaar heen in plaats van met elkaar. Het gevoel overheerst dat je met elkaar achter de feiten aanloopt.

Als elke seconde telt

‘Levensreddende BI’, kopte de Automatisering Gids vorig jaar zomer. ‘Een slimme logistieke oplossing, inzichtelijk gemaakt met een dashboard’, relativeren Martin Smeekes (directeur ambulancezorg) en Anouk Schoemaker (manager bedrijfsvoering en BI). Hoe je het ook noemt, het project ‘Call to Balloon’ leverde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord het predicaat Slimste Organisatie van Nederland (2015) op. En – belangrijker nog – 20 minuten tijdwinst voor patiënten met acute hartklachten die gedotterd moeten worden. Die kostbare minuten zijn vaak levensreddend.

Bereik je doelen sneller met een datagedreven PDCA-cirkel

De PDCA cirkel laat teams sneller leren, helpt de kwaliteit continu te verbeteren en laat jouw organisatie eenvoudiger van koers veranderen. Als manager, bestuurder of adviseur wil je dan weten hoe de verbetercirkel in de praktijk werkt:

Plan: bedenken van een plan, het definiëren van KPI’s, bepalen van bijbehorende datasets en het stellen van normen en targets
Do: het plan uitvoeren, KPI’s en data analyseren en gebruiken voor actie en procesverbetering

Datagedreven procesmanagement: do’s en don’ts voor banken

Ook banken kunnen beschikken over steeds meer data op klantniveau, waarmee in principe een veel verfijndere klantanalyse kan worden gemaakt. De grootste uitdaging is de koppeling te maken tussen die data en het gericht aanbieden van diensten, stelt Ko Achterberg, organisatieadviseur, hoogleraar procesmanagement en associate partner van Passionned Group.

Analyse van het klantgedrag is één ding, maar anticiperen op wat die klant dan nodig zou kunnen hebben en hem gericht op de juiste manier benaderen, dat is heel iets anders. In de praktijk blijkt het een horde te zijn die veel banken nog niet weten te maken; uitzonderingen die redelijk op weg lijken als bijvoorbeeld Theodoor Gilissen Bankiers en Van Lanschot Bankiers daargelaten.

De 5 principes van Lean Management

Veel organisaties passen Lean Management inmiddels met succes toe. Je vraagt je misschien af of Lean Management ook iets voor jouw organisatie kan opleveren. Dat is zeker het geval, zeker als je een of meer van onderstaande situaties herkent:

Je resultaten staan onder druk omdat klanten meer en meer voor de concurrent kiezen en dat doet pijn.
Je financiële ruimte neemt drastisch af omdat degene die jou financiert zelf minder middelen heeft.

Stop het veroordelingscircus!

Heb je al je beoordelings- en functioneringsgesprekken achter de rug? Tijdens coachingsgesprekken hoor ik hier veel klachten over. De hoeveelheid tijd en administratie is een probleem. Het is lastig om subjectieve oordelen te vermijden. En het levert vaak spanningen en frustraties op. Daarbij is er tijdelijk meer oog voor de problemen van vroeger in plaats van de uitdagingen van nu.

Het zijn geluiden die ik regelmatig tegenkom en meemaak. Een jaarlijkse rituele dans waarin medewerkers, HRM-ers en managers elkaar gevangen houden. Om maar niet te spreken van de formulieren en systemen die ze dan vervolgens moeten bijwerken. En zo houden we elkaar aan het werk. Maar wat levert het op?

Kom jij bij ons werken als marketingtalent?

De gezonde groei van de Passionned Group zet ook door in 2016. Om deze groei verder te realiseren zijn we op zoek naar een marketingtalent & recruiter (junior / medior) voor 32 – 40 uur per week.

Je ondersteunt de accountmanagers, associate partners en directie van Passionned Group met marketing- en sales support, recruiting – zowel voor vast als interim – en managementsupport. Je coördineert daarnaast de opleidingsactiviteiten en helpt mee aan de verdere ontwikkeling van de Passionned Academy.

Gemeente Rotterdam: van heel veel platte data naar inzicht naar werk

Het hoort bij grote gemeenten: veel werkzoekenden met recht op uitkering. Maar wie zijn die mensen? Waar wonen ze? Hoe bewegen deze mensen zich binnen de gemeentelijke organisatie? Hoe ligt de verhouding tussen inspanning en het rendement? Hoe krijg je ze weer aan het werk? Is er sprake van recidivisten, en zo ja, zijn het er veel? Op die vragen wilde de Gemeente Rotterdam graag een antwoord.

Rotterdam telt als grote stad een flink aantal werkzoekenden met recht op uitkering. Die blijken zich met name in Rotterdam-Zuid te bevinden. Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) en het Programma Jeugdwerkloosheid sprak daarom de wens uit om door middel van informatiegestuurd werken de route van burgers door het sociale domein in kaart te brengen. Mark de Kort, business intelligence-projectleider, development manager en consultant bij Passionned Group, werd gevraagd daarbij te helpen. Hij vertelt wat er de afgelopen anderhalf jaar bereikt is.

Concurreren met Lean processen

De accountancybranche staat onder druk. Deze laat al jaren een dalende performance zien. Het brancheonderzoek van bijvoorbeeld de Rabobank ‘Accountancy – Toekomstige investeringen drukken resultaat’ schetst:

Concurrentie op prijs neemt toe en omzetten staan meer en meer onder druk
Toenemende kwaliteitseisen en verscherpt toezicht vergen extra investeringen
Digitalisering wordt een belangrijke randvoorwaarde voor de basisdienstverlening.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over slim verbeteren of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
7356
Aantal trainingen & workshops
7357
Aantal deelnemers opgeleid
7358
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
7359
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14