Blog over slim verbeteren
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Blog over Slim verbeteren

Blog over Slim verbeteren: pagina 1 van 3

Dit is de blog van de datagedreven verbeterconsultants van de Passionned Group over continu verbeteren en slimme organisaties. Je vindt hier verschillende artikelen over meten, gedrag, kwaliteit, leiderschap en processen. Bestel ook ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ (compleet herziene druk) of De wendbare organisatie (2016).

Hoe til je datagedreven marketing naar een hoger plan?

In het onlangs gepubliceerde Data-Driven Marketing Onderzoek 2020 inventariseert de DDMA de stand van zaken op het terrein van datagedreven marketing. Een deel van het onderzoek richt zich op de vraag hoe volwassen organisaties inmiddels zijn als het gaat om datagedrevenheid. In hoeverre zetten zij de beschikbare technologie daadwerkelijk in om met data de klant en zijn behoeften gedetailleerd in kaart te brengen? In een realistische case op het terrein van datagedreven marketing wordt een relatie gelegd tussen de PDCA cyclus, data science en het PDCA principe. Het blijkt dat de PDCA cirkel en data science, mits goed toegepast, elkaar alleen maar versterken.

Van prehistorisch naar futuristisch datagebruik

Ooit begon data analytics met lange lijsten in Excel. Dat was toen goed genoeg. Zo’n werkblad gaf in al zijn eenvoud voldoende informatie. Maar wie met lange lijsten Excelsheets werkt, weet een ding zeker: je kunt vaak maar enkele selectievariabelen scherp op je netvlies houden. Dankzij de toegenomen rekenkracht in combinatie met algoritmes is tegenwoordig veel meer mogelijk. Het is daarom zaak om je eigen datagebruik kritisch onder de loep te nemen.

De mobiliserende kracht van de datarevolutie

Data helpt om de werkelijke impact van bestaande maatregelen in kaart te brengen en om op democratische wijze tot acties en vervolgacties over te gaan. Naarmate je de data voor meerdere medewerkers toegankelijk en inzichtelijk maakt, ontstaat er een meer democratische basis waarop iedereen zijn eigen conclusies kan trekken. De effectiviteit van maatregelen kun je realtime en integraal monitoren. Mensen kunnen meekijken, meebeslissen, meedoen. Alles met het oog op het radicaal of incrementeel doorvoeren van verbeterslagen.

Data als het nieuwe hart van de lean processen

Met louter gepassioneerde mensen win je de oorlog niet. Het gaat erom hoe je ze inzet. Hoe wend je data slim aan om de houding, het gedrag en het handelen van je mensen te sturen? En hoe ga je gezamenlijk toewerken naar een datagedreven continue verbetercultuur? Zo’n cultuur ontstaat alleen maar door steeds weer om betere prestaties te vragen. Het is aan de mensen zelf om op basis van alle beschikbare data te beoordelen in hoeverre ze hun passie nog volgen en of ze daadwerkelijk nog in staat zijn steeds betere prestaties neer te zetten.

De intelligente opstart: onze opleidingen vanaf 11 mei weer fysiek te volgen

Dankzij de versoepelingen van de Corona-maatregelen door de autoriteiten ontstaat er de komende periode stapsgewijs weer meer ruimte in het openbare leven. Bijeenkomsten tot 10 personen zijn weer mogelijk (bron: 0800-1351, speciaal informatienummer voor covid-19). Dit betekent dat Passionned Academy vanaf 11 mei ook weer in staat wordt gesteld om haar cursussen, trainingen en opleidingen klassikaal, tijdens fysieke bijeenkomsten, te geven. Naleving van de belangrijkste basisregels is dan wel belangrijker dan ooit. Daarom hebben we in nauwe samenspraak met onze docenten een speciaal corona-protocol ontwikkeld dat onze cursisten maximale bescherming, veiligheid en comfort biedt.

Boeklancering: ‘De intelligente, datagedreven organisatie

Als het aan Passionned Group ligt, staat de komende periode in het teken van een korte, krachtige herbezinning en dan snel doorpakken. Om organisaties hierbij te helpen en te inspireren, lanceert Passionned Publishers het BI-boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’. Een must-read voor iedereen die relevant en up-to-date wil blijven, ook na deze roerige tijden. Leer nu hoe je met data en daadkracht kunt inspelen op nieuwe kansen waar jouw organisatie mee te maken krijgt. Vergroot het immuunsysteem en de weerbaarheid van je organisatie met een evenwichtige cocktail van Artificial Intelligence, Business Intelligence, Data Science en datagedreven werken.

Corona-update: trainingen 100% online te volgen zolang maatregelen gelden

In deze update vertellen we je hoe je de trainingen bij de Passionned Academy kunt blijven volgen zolang de maatregelen van de autoriteiten nog van kracht zijn. Daarnaast maken we bekend dat we naast klassikale trainingen een 100% digitale variant zullen gaan ontwikkelen. Let wel, de startdatum van de geplande en geboekte opleidingen blijft ongewijzigd.

De zonneklare voordelen van Conscious Control

Wie eenmaal meer en meer vanuit conscious control (bewuste beheersing) gaat kijken en handelen, zal al snel de voordelen ontdekken van een datagedreven PDCA-cirkel. De geclaimde voordelen zijn groot. En het is nog maar de vraag of de concurrent deze synchroon en op een gelijk niveau kan ontwikkelen. Met andere woorden, met een consistent uitgevoerde conscious control kun je niet alleen vooruitgang boeken, maar uiteindelijk ook de concurrentie verslaan.

Hoe verbind ik “Passie” met “Plan”?

Een belangrijke les die we kunnen trekken op basis van The Hedgehog Concept van Jim Collins (2004) is dat passie alleen onvoldoende is. Passie is, zoals betoogd in mijn vorige blog, een belangrijk startpunt, een noodzakelijke voorwaarde om de organisatie in beweging te krijgen. Zodra passie echter verwordt tot ongebreidelde passie, wordt het lastig om iets structureel neer te zetten. Iets duurzaams dat relevantie en impact heeft in onze moderne, vluchtige wereld. Je wilt immers geen eendagsvlieg zijn.

5 aanjagers voor datacratisch werken

Het klinkt mooi, al die verschillende fasen van de PDCA-cyclus en het werken met data, maar hoe implementeer je dit allemaal? Hoe krijg en houd je de continu verbetercycli aan de praat? Om datagedreven verbetercirkels succesvol te implementeren, benoem ik hier vijf aanjagers.

Passie gezocht!

Het aanwezig zijn van een plan is niet de enige en niet de eerste voorwaarde waardoor mensen in beweging komen. Een goed plan helpt weliswaar om stapsgewijs aan productontwikkeling te doen, om tot een verbetering van dienstverlening te komen of om een marktkans te verwezenlijken, maar dat is niet het beginpunt waardoor mensen intrinsiek gemotiveerd zijn.

Zes voordelen van datacratisch werken

Datagedreven verbetercirkels helpen om snel en betrouwbaar de juiste bewegingen te blijven maken. Maar waarom zouden mensen dit eigenlijk willen doen? Waar komt de intrinsieke motivatie vandaan waardoor ze het datacratische werken gaan omarmen? Waarom zouden mensen de regie willen nemen? Het antwoord is eenvoudig: omdat datacratisch werken nu eenmaal een groot aantal voordelen heeft. In deze blog beschrijven we de zes belangrijkste voordelen van datacratisch werken.

De datacratische PDCA

Uit de case van het NPRZ blijkt al direct wat je kunt bereiken door data te koppelen aan het werken in verbetercirkels. In mijn boek Datacratisch werken koppel ik een aantal belangrijke andere begrippen ook aan de term PDCA. Zo komen we tot de datacratische PDCA. Deze andere termen helpen om datacratisch te kunnen leren en de leerlus geschikt te maken voor de 21e eeuw. 

De kracht van Kritieke Prestatie Indicatoren

Naast het SMART maken van je prestaties is het ook zaak om ondubbelzinnig vooraf vast te stellen naar welke indicatoren je gaat kijken om de prestaties te meten. SMART meten is één, maar twee is: wat gá je nu eigenlijk SMART meten? Je kunt niet alles meten en ook niet overal tegelijkertijd op sturen. In deze blog benadrukken we hoe belangrijk het is om de juiste KPI’s te kiezen.

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

Volgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs. De roep om heldere ijkpunten klinkt luid en duidelijk.

Focus op het gezamenlijke doel

De beproefde businessmodellen, zoals veel organisaties die sinds jaar en dag gebruiken, staan zwaar onder druk. De markt verandert razendsnel en daaraan moet elke organisatie zich adequaat kunnen aanpassen. Wendbaarheid van de gehele organisatie is nodig om mee te kunnen zwemmen met de stroming. “Go with the flow” vraagt alertheid, maar vooral focus.

Gestolde organisaties

 

Veel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

PDCA als reguliere verbetercirkel en als experimenteerruimte

Een traditionele opvatting in Nederland van PDCA is deze: mensen voeren het normale werk uit, ze kijken of het goed ging en bedenken vervolgens proactief een aantal acties die ze gebruiken om verbeteringen door te voeren. Maar dat is niet de enige benadering vanuit PDCA. Wat je met PDCA ook of juist beoogt, is om te leren via experimenteren.

Door PDCA als experimenteerruimte op te vatten, stap je even uit het reguliere (PDCA)proces en probeer je iets nieuws (je Plan), voert dit uit (Do) en kijkt of het werkt (Check). Als het beter werkt dan de oude situatie, ga je het borgen (Act) en neem je de getoetste oplossing op in de reguliere PDCA. Wanneer je leren en een continu verbeteren cultuur zo benadert, dan is het startpunt dat je mensen die ergens werken vraagt om verantwoordelijkheid te nemen over hoe het werk beter kan.

Zoek de passie op in jouw organisatie

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken?

De 3 kerncompetenties van een procesarchitect

Bij het procesdenken komen drie belangrijke competenties om de hoek kijken die het succes van een procesarchitectuur (voorbeeld) meebepalen. Een competentie is een bekwaamheid die herkenbaar is in waarneembaar gedrag dat zich gedurende langere tijd, regelmatig en onder verschillende omstandigheden herhaalt. Een competentie wordt bepaald door de kennis, houding en vaardigheden waaruit het waarneembare gedrag ontstaat. Onderstaande figuur 1 geeft dit schematisch weer.

4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuur

Nu we het nut van een procesarchitectuur kort hebben aangestipt, dringen zich direct nieuwe vragen op. Wat gebeurt er als een organisatie géén goede procesarchitectuur heeft? En hoe gebruiken we het procesarchitectuur ontwerp om tot een betere inrichting en werking van de organisatie te komen? Wat gaat er eigenlijk mis als de procesarchitectuur (voorbeeld) in een organisatie ‘niet op orde’ is?

Procesarchitecturen bouwen vraagt om een andere manier van denken

Als de procesarchitectuur in een bedrijf of instelling ‘niet op orde’ is, dan komt dat vroeg of laat vanzelf als een boemerang terug. Klanten klagen in consumentenprogramma’s dan over hun hypotheekverstrekker, telecomprovider, pakketjesbezorger of leverancier van zonnepanelen. Of ze stellen de lange reparatietijden van hun elektrische fiets, computer of Tesla aan de kaak. Tegelijkertijd proberen consumenten hun gram te halen op social media, waar ze het bedrijf of de overheidsdienst aan de schandpaal nagelen. De afdeling klantenservice maakt inmiddels overuren.

Boeklancering Datacratisch Werken

Als het aan Passionned Group ligt, wordt 2019 het jaar van datacratisch werken. Om organisaties hierbij te helpen, publiceert Passionned Publishers de nieuwe titel ‘Datacratisch werken’. Dit managementboek is een must-read voor iedere organisatie die continu leren en verbeteren wil combineren met agility en innovatie.

In dit boek beschrijft auteur Daan van Beek, oprichter van de Passsionned Group, uitgebreid de voordelen van datacratisch werken. Hij geeft hiervoor een raamwerk en twintig bouwstenen. Verder toont hij aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden aan dat datacratisch werken de passie en het plezier weer terug kan brengen op de werkvloer.

Datageletterdheid: dé kerncompetentie voor 2019

Slechts 24 procent van de beslissers in het internationale bedrijfsleven geeft aan dat zij volledig vertrouwen op hun eigen vaardigheden om data te lezen, ermee te werken, deze te analyseren en te bediscussiëren. Deze alarmerende conclusie trekken de initiatiefnemers van het wereldwijde Data Literacy Project. Spoiler: 2019 zou wel eens het jaar van de datageletterdheid kunnen worden.

De hobbelige en kronkelige weg naar duurzame verandering

Verandering is een fact of life. Nieuwe software, aanpassingen van processen en updates van systemen houden de gemoederen in organisaties dagelijks flink bezig. En dan laten we de digitale transformatie voor het gemak maar even buiten beschouwing. Zonder je te verdiepen in de psychologie van veranderingsprocessen, zonder heldere communicatie en zonder te investeren in menselijke, vooral ‘warme contacten’, zijn dergelijke projecten gedoemd te mislukken. Dat is de rotsvaste overtuiging van Ericka Petrignani, associate partner bij de Passionned Group. Met haar strakke stakeholderbenadering heeft zij al menige organisatie uit de brand geholpen. Wat is de ‘secret sauce’ die zij gebruikt voor verandertrajecten?

Onderzoekers leggen ‘blind spots’ Nederlandse managers bloot

Nederlandse bedrijven laten nog een groot omzet- en winstpotentieel braak liggen. Het optrekken van de managementkwaliteit naar een hoger niveau kan gemiddeld leiden tot een vier procent hogere omzet en een maar liefst zeven procent hogere winst per werknemer. Tegelijkertijd is Nederland internationaal vergeleken al superefficiënt. Is het glas nu halfvol of halfleeg? Een samenvatting van een interessante studie met enkele opmerkelijke resultaten.

Verbeter je KPI’s duurzaam met de PDCA-cyclus

De PDCA, met deze ogenschijnlijk simpele afkorting van vier actiegerichte begrippen kunnen bedrijven en instellingen zichzelf transformeren van een “domme” tot een intelligente, datagedreven organisatie. Deze nieuwe manier van werken heeft een directe impact op je klanttevredenheid, je marges en het welbevinden van je medewerkers. Tenminste als je consequent de PDCA cirkel kan laten draaien op alle niveaus in jouw organisatie. Maar hoe doe je dat en waar liggen de valkuilen?

Vier must-do’s voor procesverbetering

Effectieve processen zijn processen die het procesdoel direct realiseren. Het proces voegt zelf geen rompslomp toe, integendeel: het kenmerk van effectieve processen is maximale doorstroming (‘flow’). Wat kan je doen om een bestaand proces meer effectief te maken?

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award maakte zijn definitieve keuze bekend tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein.

365 graden feedback heeft de toekomst

360 graden feedback is een uiterst nuttig instrument om inzicht te krijgen in iemands sterke, maar ook minder sterke kanten. Teamleden, collega’s buiten het team, medewerkers, het management, jezelf en tot slot interne en externe klanten geven je terugkoppeling op iemands functioneren. Regelmatig pas ik dit zelf toe in coachtrajecten waarin ik cliënten vraag om feedback te verzamelen over hun kwaliteiten, talenten en hun valkuilen. En ook als het gaat om input voor mijn eigen handelen en groei.

Leren van je fouten? Dat kun je leren!

Hij had volgens hem een enorme fout gemaakt. Van tevoren dacht hij dat hij het goed had begrepen. Maar zijn manager had voor het gesprek al duidelijk laten weten dat hij de opdracht niet echt zag zitten. De manager keurde zijn plan en de doorrekening van de scenario’s meteen af. Het gesprek verliep stroef en afwachtend. Zijn leidinggevende viel meteen met de deur in huis: “Ik had er meer van verwacht, vooral gezien jouw arbeidsvoorwaarden en ervaring.” Hij had zich nog nooit zó onbegrepen en afgeserveerd gevoeld. Met een brok in zijn keel verliet hij de vergaderruimte.

7 tips voor een datagedreven Lean aanpak

Lean was tien jaar geleden al hot en blijft zijn nut bewijzen. Maar als je Lean nu wilt implementeren in jouw organisatie, kun je er nog meer voordeel uit halen door het te combineren met datagedreven werken. Je slaat twee vliegen in één klap: je kunt nog efficiënter én klantgerichter opereren. Zeven tips voor een succesvolle implementatie van datagedreven Lean.

Wat doe jij je team aan?

De waan van de dag heerst. Je rent met elkaar van de ene onderbreking naar de volgende. En je focus ligt voornamelijk op het afronden van belangrijke lijstjes van taken en activiteiten van bijvoorbeeld je corporate, product of sprint backlog (scrum). Het lukt niet om met het team echt zelforganiserend of resultaatgericht te werken. Teamleden werken regelmatig langs elkaar heen in plaats van met elkaar. Het gevoel overheerst dat je met elkaar achter de feiten aanloopt.

Als elke seconde telt

‘Levensreddende BI’, kopte de Automatisering Gids vorig jaar zomer. ‘Een slimme logistieke oplossing, inzichtelijk gemaakt met een dashboard’, relativeren Martin Smeekes (directeur ambulancezorg) en Anouk Schoemaker (manager bedrijfsvoering en BI). Hoe je het ook noemt, het project ‘Call to Balloon’ leverde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord het predicaat Slimste Organisatie van Nederland (2015) op. En – belangrijker nog – 20 minuten tijdwinst voor patiënten met acute hartklachten die gedotterd moeten worden. Die kostbare minuten zijn vaak levensreddend.

Bereik je doelen sneller met een datagedreven PDCA-cirkel

De PDCA cirkel laat teams sneller leren, helpt de kwaliteit continu te verbeteren en laat jouw organisatie eenvoudiger van koers veranderen. Als manager, bestuurder of adviseur wil je dan weten hoe de verbetercirkel in de praktijk werkt:

Plan: bedenken van een plan, het definiëren van KPI’s, bepalen van bijbehorende datasets en het stellen van normen en targets
Do: het plan uitvoeren, KPI’s en data analyseren en gebruiken voor actie en procesverbetering

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over slim verbeteren of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST