Je doelen sneller bereiken | datagedreven PDCA-cirkel

Bereik je doelen sneller met een datagedreven PDCA-cirkel

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Koppel PDCA cirkels aan elkaar door data & analyse

De PDCA cirkel laat teams sneller leren, helpt de kwaliteit continu te verbeteren en laat jouw organisatie eenvoudiger van koers veranderen. Als manager, bestuurder of adviseur wil je dan weten hoe de verbetercirkel in de praktijk werkt:

  1. Plan: bedenken van een plan, het definiëren van KPI’s, bepalen van bijbehorende datasets en het stellen van normen en targets
  2. Do: het plan uitvoeren, KPI’s en data analyseren en gebruiken voor actie en procesverbetering
  3. Check: het plan en de uitvoering beoordelen op basis van de data, KPI-scores en met elkaar de dialoog aangaan wat er beter kan
  4. Act: het plan, de normen en targets bijstellen of de uitvoering bijsturen

Dit niet eenmalig, maar als een continu leerproces. Hierdoor kunnen je mensen sneller gaan leren o.a. door te experimenteren: datagedreven verbeteren en innoveren. En ook niet alleen als individu, want alleen het gezamenlijke doel telt. Doordat je alle PDCA cirkels aan elkaar koppelt door data & analyse maak je PDCA tot een zeer krachtig verbeterplatform voor teams, de gehele organisatie en zelfs de keten.

Wat zijn de grootste uitdagingen bij PDCA cirkels?

Dit klinkt allemaal eenvoudig maar de praktijk leert dat implementatie van de PDCA cirkel absoluut uitdagend is. Wat zijn de grootste uitdagingen en belemmeringen?

  • Continu verbeteren en leren is geen onderdeel van de organisatiecultuur
  • De directie vliegt PDCA als project aan terwijl de het een continu proces is
  • De organisatie vergeet de PDCA cirkel te combineren met KPI’s, data en analysetools
  • Te weinig nadruk op evaluatie / bijsturen en geen feedback durven geven waar nodig

Herken je een of meer van deze uitdagingen? Onze datagedreven verbeterspecialisten helpen je graag verder.

De 5 grootste valkuilen van PDCA

De P en D lukken wel, maar dan?De praktijk wijst uit dat PDCA’en makkelijker gezegd is dan gedaan. Veel organisaties hebben moeite om de gehele cirkel te doorlopen en deze te blijven herhalen. De stappen P en D lukken nog wel, maar dan? Daarnaast blijkt dat invoering van PDCA zonder specifieke doelen na te streven averechts werkt. Meer valkuilen maar ook vele tips vind je in ons gratis artikel ‘De 5 grootste valkuilen voor PDCA’.

Klantervaring: PDCA aanpak enthousiast doorzetten

“Ik heb ’t gevoel dat we een stimulans gekregen hebben om de PDCA aanpak enthousiast door te zetten.”

Alwin Winkel
NedMag

Het geleerde tot de dagelijkse praktijk maken

De resultaten van elke juiste omwenteling van de cyclus moeten je ook borgen anders kom je nog geen stap verder. Dit borgen moet je zowel doen op het vlak van procesveranderingen, data, systemen, KPI’s die je hebt aangescherpt maar ook voor het gewenste gedrag en bijbehorende vaardigheden.

Kortom: het geleerde tot de dagelijkse praktijk maken. En juist die belangrijke stap vergeten veel organisaties. Die stap is zeer belangrijk om een volgende slag te kunnen maken. In onze interactieve opleiding PDCA & Kwaliteitsmanagement komen daarom niet alleen de 4 stappen aan bod maar leer je juist ook hoe je de resultaten kan borgen.

PDCA: Please Don’t Change Anything?

Het consequent toepassen van de PDCA cirkel kan jouw organisatie direct concurrentievoordeel geven. Temeer omdat meer dan 70% van de organisaties PDCA niet of halfslachtig toepast en niet de vruchten plukt. De belangrijkste oorzaken:

  • een intern gerichte cultuur
  • het ontbreken van een duidelijke visie op de toekomst
  • een tekort aan lef en leiderschap

Die organisaties praten over de PDCA-cirkel als een afkorting voor: Please Don’t Change Anything. Onze PDCA-specialisten weten als geen ander hoe continue verbetering wél kan gaan werken, ook in lastige bedrijfsculturen.

Nu aan de slag met de PDCA cirkel

Op basis van onze jarenlange ervaring met continu verbeteren en het versnellen van leerprocessen in teams zijn wij je graag van dienst bij het effectief inzetten van de PDCA cirkel. Zodat ook jouw resultaten en klanttevredenheid gaan verbeteren. De volgende kennisproducten en -tools kun je direct inzetten:

Vrijblijvend adviesgesprek

Geïnteresseerd in onze visie en aanpak? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een eerste adviesgesprek met één van onze PDCA-experts.

neem contact met ons op

Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met je doelen sneller bereiken (datagedreven pdca-cirkel) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
8716
Aantal trainingen & workshops
8717
Aantal deelnemers opgeleid
8718
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
8719
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14