KPI-workshop | Passionned Academy | werken met KPI's
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

KPI-training voor managers, adviseurs en controllers

Als manager, controller of consultant wil je de juiste KPI’s bepalen voor je organisatie. Het liefst wil je deze natuurlijk direct kunnen implementeren. To-the-point en zonder omwegen. In deze praktijkgerichte workshop komen alle belangrijke aspecten van echt zuivere KPI’s aan bod. Van de definitie tot implementatie en van data tot aan de visualisatie. Je vindt de juiste KPI’s en inzichten om veel effectiever te sturen op dat wat echt kritiek is voor continue verbetering en hogere prestaties.

Van output naar proces

KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) vormen de kern van de intelligente organisatie. Ze beïnvloeden je resultaten in hoge mate. Het vinden van de echt onvervalste KPI’s is echter geen eenvoudige opgave. Ze zitten vaak ‘verstopt’ in de operationele processen en je data.

Klantervaring: aanrader om je kennis te verdiepen!

“Goede heldere uitleg door een ervaren en gedreven docent. Vooral de vertaalslag van ‘kritieke succesfactor naar kritieke prestatie indicator naar PI’ vond ik een eyeopener. Aanrader om je kennis te verdiepen in KPI’s!”

Richard Gerritsen

Een perfect early warning system

Eenmaal in het vizier vormen kpi's een perfect 'early warning system' voor toekomstige prestatiesEenmaal in het vizier vormen KPI’s een perfect ‘early warning system’ voor toekomstige prestaties. Ze waarschuwen je bij een slechte score ten opzichte van de (strategische) doelen van je organisatie. Deze workshop laat je op een heel toegankelijke en laagdrempelige manier kennismaken met KPI’s, de achterliggende kritieke succesfactoren en alle benodigdheden voor een compleet KPI-raamwerk.

Over de docent

Wouter Huisman studeerde Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Groningen en is managementconsultant bij de Passionned Group. Hij heeft jarenlange ervaring met KPI’s, sturing en managementdashboards, en is gepokt en gemazeld in KPI-management. Zijn aanpak is doorspekt met praktijkvoorbeelden. Als voormalig manager weet hij als geen ander waar sturing op kan vastlopen.

De inhoud van de KPI-workshop

Deze praktijkgerichte en interactieve workshop voorziet je van samengebalde, direct toe te passen kennis om KPI’s succesvol te definiëren, te verkopen en te implementeren in je eigen organisatie. En je leert daarbij de benodigde vaardigheden en technieken. In één intensieve dag worden de deelnemers klaargestoomd voor een leidende of adviserende rol in een verbetertraject:

1. Ochtend: KPI's, strategie, processen en 1 miljoen euro inzichten

09.00 Welkom, voorstelrondje & verwachtingen

09.15 Kritieke Performance Indicatoren, theorie en praktijk

  • Kritieke succesfactoren (KSF-en): Wat zijn het en hoe identificeer je deze in jouw organisatie? Hoe zorg je tegelijk voor uitlijning ervan op je doelstellingen en strategie? De succesfactoren bepalen in grote mate of jouw organisatie succesvol kan zijn. Je leert anders kijken naar je organisatie. De hiërarchie verschuift naar de achtergrond en de echt kritieke processen komen op de voorgrond.
  • De 3 belangrijkste methoden voor het bepalen van KPI’sDe 3 belangrijkste methoden voor het bepalen van KPI’s: je krijgt inzicht welke drie methoden je kunt hanteren voor het vinden van KPI’s en je oefent daarmee.
    1. De verticale business gedreven methode neemt het beleid & de strategie als uitgangspunt bij het vinden van de indicatoren.
    2. De horizontale business gedreven methode identificeert de KPI’s op basis van de rollen, taken, verantwoordelijkheden en overdrachtsmomenten in het proces.
    3. De datagedreven methode geeft je praktische handvatten om de zogenaamde ‘goudklompjes’ in jouw (big) data te vinden.
  • De 1 miljoen euro inzichten: Wat zijn het en hoe vind je die? Welke drie vuistregels hanteer je dan? Maar vooral, wat komt er bij kijken om de waarde van de 1 miljoen euro inzichten echt te verzilveren in jouw organisatie?
  • Het KPI-raamwerk: Met een lijstje KPI’s en 1 miljoen euro inzichten ben je er nog niet. Voor effectieve KPI-sturing is natuurlijk meer nodig. Denk dan aan de definities, het analyseren van KPI’s, datakwaliteit, enzovoorts. Je maakt kennis met het complete KPI-raamwerk.

12.30 Uitgebreide lunch in het restaurant Smaakmakers

2. Middag: praktijkcasussen, datavisualisatie en continu verbeteren

13.30 Praktijkcasussen:

  • Praktijkcasus 1: groepsopdracht KPI’s bepalen en de resultaten aansluitend presenteren en elkaar feedback en feedforward geven. De docent begeleid je hierin. Als deelnemer oefen je met het geleerde om zelf KPI’s te identificeren op basis van een praktijkcasus. De uitkomsten presenteer je aan de groep en de docent licht de best practices toe.
  • Eigen praktijkcasussen: zelf of in groepjes aan de slag met KPI’s voor de eigen organisatie*.

Visualisatie van KPI’s15:30 Visualisatie van KPI’s: je leert het gebruiksgemak van KPI’s te versterken door krachtige datavisualisatie-technieken. Met welke psychologische effecten en cognitieve kaders dien je verder rekening te houden? En vooral wat zijn de praktische tips rondom kleurgebruik, vlakverdeling en positionering. Inclusief  BBC-documentaire: ‘How to make better decisions’.

16:00 KPI’s en het proces van continue verbetering (PDCA): Bedrijven die succesvol & intelligent zijn weten heel goed het belang van continu verbeteren. Het zit in hun DNA. Een KPI-traject zonder PDCA-verankering haalt geen optimale resultaten. Je leert tijdens dit onderdeel KPI’s in te bedden in verbetercirkels.

17:00 Evaluatie en afsluiting

* Alle deelnemers vragen we vooraf als huiswerk een of meerdere casussen in te brengen die betrekking hebben op de eigen organisatie. Als meerdere mensen uit dezelfde organisatie zijn aangemeld voor de workshop kunnen zij gezamenlijk een casus inbrengen en in groepsverband uitwerken.

Wat leer je allemaal in deze KPI-workshop?

  • Het benoemen van de kritieke succesfactoren van je eigen organisatie en proces
  • Drie methoden om KPI’s in je eigen organisatie te vinden, definiëren en visualiseren
  • De KPI-methode direct kunnen toepassen in je eigen situatie (veel praktijk)
  • Drie methoden om inzichten met grote directe financiële waarde te creëren
  • De 5 grootste valkuilen van KPI’s leer je herkennen en vermijden
  • Hoe je met KPI’s continu kan verbeteren en vernieuwen: de intelligente organisatie

Wat zeggen onze klanten?

“Door invoering van de KPI’s werden de prestaties op de verschillende onderdelen in één oogopslag helder en zijn er acties uitgezet om die te verbeteren. Zo konden we ons beleid aanpassen toen inzichtelijk werd dat parkeerplaatsen grote invloed hebben op het leegstandspercentage.”

Hannelie van Asselt
De Woonplaats

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

Voor iedereen die betrokken is bij een KPI-traject biedt deze workshop waardevolle houvast. Onze workshop wordt veel gevolgd door: managers, business controllers, financieel managers, verantwoordelijken voor managementinformatie, CIO’s, directieleden, business consultants en adviseurs. Wij stimuleren dat je met meerdere collega’s deelneemt.

Incompany aanvraag

Heb je vragen over deze unieke workshop, neem dan nu contact met ons op.

incompany aanvraag

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met kpi-workshop (passionned academy) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Wouter Huisman, Docent KPI management

drs. WOUTER HUISMAN

Docent KPI management

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
3454
Aantal trainingen & workshops
3455
Aantal deelnemers opgeleid
3456
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
3457
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14