7 tips om meer uit je training te halen


Zeven tips om je training effectiever te maken

7 tips om effectiever met jouw training om te gaan

Organisaties kunnen alleen intelligent worden en zijn wanneer er een cultuur bestaat van continu verbeteren, leren én vernieuwen. Passionned Group biedt nu meer dan 10 jaar opleidingen en workshops aan die kennis, vaardigheden en handvatten aanreiken om met jouw organisatie en team te starten met continu verbeteren en vernieuwen.

Deze vragen rondom trainingen komen steeds weer terug:

  • Hoe haal ik meer uit de training die ik wil gaan volgen?
  • Wat kan ik hier zelf aan doen?
  • Hoe bereid ik deze het beste voor?
  • Waar heb ik zelf invloed en regie op?
  • En hoe zorg ik ervoor dat de nieuwe kennis en vaardigheden beklijven?

1. Wacht niet op de trainer of de situatie

Haal het maximale uit je training en wacht niet op de trainer of de situatie. Ben je reactief of proactief? Zo werkt het bijvoorbeeld prettig als de trainer van te voren weet met welke specifieke issues en vraagstukken jij te maken hebt binnen jouw eigen organisatie. De trainer kan daar dan op inspelen. Deel ze gerust van te voren. Of maak desnoods een checklist om aan het eind van elke trainingsdag af te vinken welke vragen en onderwerpen aan bod zijn gekomen. Heb je al zo’n afvinklijstje?

2. Stel jezelf doelen

Stel voor jezelf van tevoren vast wat je precies wilt leren. Destilleer je eigen leerdoelen hieruit en communiceer deze tijdens de training met de andere deelnemers en voorafgaand met de trainer. Dit kan concrete kennis zijn, maar natuurlijk ook vaardigheden waarin je jezelf zou willen bekwamen. Deze doelen kun je makkelijk destilleren uit een leervraag en als antwoord daarop het leerdoel. Een paar handvatten:

  • Formuleer als: Hoe kan ik …? Ik wil leren … Dus in ik-termen
  • Formuleer in positieve termen. Vermijd woorden als “niet” e.d.
  • En tot slot maak de doelen SMART!

Korte uitleg over SMART doelen

  1. Specifiek: Situaties en gedrag moeten duidelijk zijn. Waar wil je de opgebouwde kennis en vaardigheden precies voor gebruiken?
  2. Meetbaar: Wat ga je met de ervaringen en kennis doen? Wat wordt anders? Kun je dit onder woorden brengen?
  3. Actiegericht: Wat zijn de acties die je na de training wil gaan ondernemen? Bijvoorbeeld uitproberen in bestaande situaties of momenten?
  4. Realistisch: Wat je wil leren dient haalbaar te zijn. Maak het klein en definieer in kleine brokjes in plaats van ik ga de organisatie veranderen.
  5. Tijdgebonden: Het is duidelijk wanneer je met de opgedane kennis en ervaringen aan de slag gaat.

Lees hier meer over SMART formuleren …

3. Hanteer verschillende leerstijlen

Leren kan op verschillende manieren. Door te denken en reflecteren, door beslissingen te maken tussen verschillende scenario’s, door te observeren wat er gebeurd en tot slot door te doen. Elke groep en persoon is verschillend. Probeer de verschillende leerstijlen te combineren voor, in en na de training. Dit levert voor alle betrokkenen een ‘diepere’ leerervaring op.

4. Neem deel met je collega’s

Een onderdeel van een training is altijd kennis. Aan deze kennis hangen begrippen vast en definities. De leercurve na je training kun je versnellen door met elkaar in gesprek te gaan over de inhoud en implementatie, en niet over de begrippen en definities. Anders gezegd door samen de dezelfde taal te spreken op basis van een gezamenlijk gevolgde opleiding begrijp je elkaar sneller en kun je sneller tot zaken komen. Dit maakt leren eenvoudiger en aangenamer als het gaat om het versneld opzetten van een nieuw systeem of het verder verbeteren van je organisatie.

5. Kom met je manager

Zorg voor draagkracht en een gemeenschappelijk uitgangspunt om met elkaar de nieuwe kennis en vaardigheden snel in nieuwe doelen en activiteiten om te kunnen zetten. Hoe eerder de manager hierbij betrokken is, hoe sneller je toe kan komen aan het geleerde in praktijk brengen (zie ook 4).

6. Ga praktisch aan de slag

Ga aan de slag en blijf niet reflecteren en nadenken, maar ga ‘doen’ en experimenteren. En zorg dat er een cultuur kan bestaan waarin fouten kunnen worden gemaakt. Juist door het experimenteren leer je sneller wat in jouw situatie wel of juist niet werkt.

7. Onverdeelde aandacht

Zorg voor voldoende tijd en aandacht tijdens de opleiding. Afleiding door berichtjes, mails, et cetera leiden er toe dat je minder van de training op kan steken. Je belandt anders al snel tijdens de eerste dag op een punt waarop je geen nieuwe vaardigheden of kennis meer op kan nemen. Hoe kun je jouw aandacht erbij houden? Wat werkt voor jou? Bepaal dit van tevoren en doe daar tijdens de training je voordeel mee.

Passionned Group biedt al ruim 10 jaar op tal van management- & verbeterthema’s een professioneel trainingsprogramma om het kennisniveau binnen jouw organisatie op peil te krijgen. De kenmerken van ons aanbod zijn: hoog praktijkgehalte met gedegen theoretisch kader, gemiddelde waardering van 9 of hoger, actueel en praktijkgerichte docenten. Lees hier meer over ons trainingsaanbod voor continu verbeteren en vernieuwen.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met 7 tips om meer uit je training te halen (praktisch aan de slag) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & specialist in continu verbeteren

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
4318
Aantal trainingen & workshops
4319
Aantal deelnemers opgeleid
4320
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
4321
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14